Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Har druckit vin igen och måste naturligtvis starta en tråd. Denna gång hur objektivtester står sig mot verkliga erfarenheter. Jag har tre närliggande fasta Canon-vidvinklar, ingen av dem L, så dem lämnar vi därhän (de är jättebra, jag vet). Jag har 24/2.8 , 28/1.8 och 35/2. Av dessa tre så får den första och den sista ganska bra omnämnanden av både användare och tester. slrgear.com gillar inte 24:an, men tycks vara ett undantag, den är topptestad av alla andra. Däremot 28:an får skit ganska ofta, som väldigt oskarp i kanterna och allmänt en flopp, dvs inte alls ett billigt alternativ till de två fasta L-objektiven i brännvidder runtomkring, trots fin USM-motor och fin mekanik. Nu till poängen. Jag fotar med alla tre, och köpte 28:an nu senast. Plåtat rätt friskt med det under ett par veckor, och min erfarenhet är i motsats till testerna, det här ju gluggen jag vill ha på min 5d Mk II mest av alla. Får ju helt underbart skarpa kontrastrika bilder. De andra nämnda objektiven är jättebra, men den här får jag mkt mer känsla för, nästan så jag skulle sälja de andra (men det ska jag inte). Så slutklämmen är, man ska inte stirra sig blind på testerna, finns kanske något mer, som inte kan tryckas....Eller så är jag bara lite full nu.