Annons

Objektivrekomendation

Produkter
(logga in för att koppla)

911RS

Aktiv medlem
Vad för objektiv rekomenderar ni till en Canon EOS 20D om målet är att fotografera bilar i rörelse, både på bana och på närmare håll. Jag tror att jag som max behöver 200mm i brännvidd för att komma tillräkligt nära. Objektivet får kosta max 5000:- fungerar det eller måsta jag spara mer för att kunna få ett tillräckligt bra objektiv.

911RS skrev:
Vad för objektiv rekomenderar ni till en Canon EOS 20D om målet är att fotografera bilar i rörelse, både på bana och på närmare håll. Jag tror att jag som max behöver 200mm i brännvidd för att komma tillräkligt nära. Objektivet får kosta max 5000:- fungerar det eller måsta jag spara mer för att kunna få ett tillräckligt bra objektiv.

Begagnat Sigma 70-200 2.8 HSM skulle fungera.

Finns från 5000kr upp till drygt 8000kr som dom kostar nya.

Canon 70-200/4L Nytt 6182kr+frakt från Zebramedia -900kr tillbaks genom canons "cash back" kampanj = 5282kr + frakt. Aningen skarpare än Sigmas. Speciellt på 200mm och full öppning.
Sigma 70-300 Super Macro II APO är också bra men är inte riktigt lika skarpt. Ca 2500kr

Canon objektivet känns som en bra idé men hur funger cash back? Jag hittar inget om det på Canons hemsida.

Vad tror ni om det här objektivet? Canon EF 75-300/4-5,6 IS USM
Det är inget L objektiv men det har bildstabelisering.

Canon objektivet känns som en bra idé men hur funger cash back? Jag hittar inget om det på Canons hemsida.
http://www.canonextrapromotion.com/

Det enda bildstabilisering gör är att du hjälper dig att vara stadig på längre tider. Problemet med att fota snabba föremål är att du antingen vill ha korta tider, eller panorera med föremålet.

För att få ner tiderna hjälper bara ljusstyrka eller högre iso, men då får du brus i gengäld.

Dessutom är bildstabiliseringen i denna version äldre så ska du panorera måste du stänga av den om den inte ska försöka kompensera för rörelsen.

Om du har råd så satsa på ett Sigma 70-200/2.8, ett Canon 70-200/4L. Det har några olika fördelar och nackdelar, om du gör en sökning så ser du att just den frågan har varit uppe i forumet tidigare mellan just de två objektiven.

911RS skrev:

Dessutom har det seg autofokus. Hade det under ett antal år. Perfekt reseglugg, men inget för motorsport.

Jag upplever mitt fasta Canon 200/2,8L som en riktig hit nu när jag skaffat 350D. Hur snabbt och skarpt som helst. Perfekt för sport. Går att få för 4500-5000 beg. Sedan kanske komplettera med ett billigt 50/1,8?

Nu är beställningen nära kamera är klart men objektiv.

En Sigma 70-200 2.8 HSM eller Canon 70-200/4L tror jag att det blir, vad skulle ni välja?

För närmare håll vad väljer ni då? Sigma EX 18-50/2,8 DC eller Canon EF 17-40/4L USM.

Jag är medveten om prisskillnaderna och att min budget kommer att spricka totalt, men om jag vill bli nöjd (det behöver inte vara det bästa men det ska åtminstonde vara tillräckligt bra) med mitt val. Dessutom vet jag att att personen bakom kameran kommer att åtminstonde inledningsvis vara den felande länken i denna kedja.

Hjälp!!

Har precis själv köpt Canon 70-200/4L för a bl a plåta lite på Michellin Porsche Chalenge. Lite skarpare än sigmat på bl 4 tror jag och underbar autofokus, samt bara 700gram.
6182kr på Zebramedia och 900kr tillbaka på cashback. det blir 5282+frakt. Som hittat :) Fast lite synd att stativfäste inte ingår och kostar 1300 extra om man vill ha. Jag valde bort det eftersom optiken är så lätt.
Hade valt Sigma 18-50/2,8 eftersom den har bra ljusstyrka, ungefär samma skärpa som 17-40 och ett zoomomfång som innebär mer allsidighet.
MVH, Niclas Vestman

Ok. Dessutom kanske vi syns på Michelin Porsche Challange eftersom även jag kommer att fota där.

Skall du köpa et nytt Canon 70-200 f4 tycker jag du skall köpa det i USA på B&H, då kommer du en bit under 5000 med cashback. Garantin gäller även här och leveransen går lika fort som med svenska posten.

Zoso skrev:
Skall du köpa et nytt Canon 70-200 f4 tycker jag du skall köpa det i USA på B&H, då kommer du en bit under 5000 med cashback. Garantin gäller även här och leveransen går lika fort som med svenska posten.

Nope. Kostar 4200kr och med moms, tull och frakt kostar det i princip lika mycket som på zebramedia. Cash back kan du inte använda. Man får $25 tillbaka om man är US resident men inte om man är svensk. För att få tillbaka pengar på den europeiska cash back:en måste objektivet inhandlas i europa.

/Pontus

PS. Dock är det ju inte så dumt om man har vägarna förbi New York! DS.

Zoso skrev:

Det var optimistiskt tänkt.

För det första så gäller cashback bara för kunder bosatta i amerika.

Och för det andra så tillkommer tull och moms på inköpspriset och frakten.

Du kanske klarar det på runt 6000kr.

/Erik

Ska du göra det i dagsljus kommer du undan med en billigare telezoom typ Sigmas 70-300 4-5,6 APO super macro eller liknande. Då klarar du din budget med marginal. Både nämnda Sigam och Canongluggar är naturligtvis kalas för ändamålet men du kan komma billigare undan med bra resultat.

Har nu köpt ett begagnat Sigma 70-200 2.8 HSM som jag bara har testat 10 bilder med på 1600 ISO det ser riktigt bra ut än så länge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar