Annons

Objektivlock, tillbehör t canonglugg?

Produkter
(logga in för att koppla)

moorflax

Aktiv medlem
Nu har jag beställt dessa canon-objektiv:
17-40/4L
ef-s 60/2,8 Makro
ef 50

Medföljer både främre och bakre objektivlock eller måste man köpa dessa separat?
 
Motljusskyddet på 17-40/4 kan man ha och mista om man kör den på 1,6x sensor. Det finns ett som heter EW 83D II som täcker snävare vinklar och passar. Dock är Canons plastbitar till motljusskydd astronomiskt dyra även om de har en sametsliknande beklädsad på insidan.
 
Ska man vara petig så gällde väl frågan objektivlock ;)

Motljusskydd följer ju däremot inte med till vare sig 50:an eller 60:an, och det som följer med till 17-40 har man som sagt inte stor nytta av (med 1,6x). Jag köpte just EW-83D II till mitt, och det funkar perfekt. Det är dock groteskt dyrt!

/Anders
 
Sälj det till bättre behövande. De som har köpt Canons EF-S 10-22 får ju som bekant inget motljusskydd med(trots att det kostar som 17-40) och till det så är det just EW-83E som är det vilket medföljer till 17-40.

Kostar 455kr nytt så de med 17-40 kan säkert sälja det för en bra penning.



Sedan en FET känga till Canon. Varför skickar man inte med motljusskydd till objektiv som kostar 6000-8000 kronor bara för att det inte står ett L på kartongen. Sabla pappskallar. tacka vet jag Sigma och Tamron där man både får motljusskydd och ofta en bra vadderad objektivpåse dessutom.
 
Bra idé Peter! Jag lär inte köpa någon kamera med fullformatssensor inom överskådlig tid, och EW-83D II lär fungera även med 17-40 och 1,3x. Snart dyker det upp ett EW-83E bland radannonserna.

Att Canon inte skickar med motljusskydden är väl förmodligen ren girighet. Betalar man 8000:- för ett objektiv slantar man säkert upp 500:- för att får bättre färgmättnad och kontrast.

Samma gäller stativfästen (som jag tjatar om i andra trådar). Objektiv som helt klart blir bättre med stativfäste levereras som standard utan (t.ex. 100 2.8 macro, 200 2.8L, 70-200 4L).

/Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.