Annons

Objektivköp, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Loocy

Aktiv medlem
Jag ska köpa ett nytt objektiv och det står mellan dessa två:

Sigma EX 18-50/2,8 DC

Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF)

Men jag vet inte vilket av dom jag ska välja. Vilket är bäst? Vad tycker du? Har du någon erfarenhet av dom?

Jag har redan läst så mycket jag kan om dom, men kan ändå inte välja. Hjälp mig! :)
 
Det är nog hugget som stucket. Sigma har ju "macro"-funktion, men Tamrons glugg är lite "vidare" istället.
Skärpa finns nog hos bägge. Har du möjlighet att prova båda gluggarna före köp så ta den som är bäst byggd.

/K
 
keckax skrev:
Det är nog hugget som stucket. Sigma har ju "macro"-funktion, men Tamrons glugg är lite "vidare" istället.
Skärpa finns nog hos bägge. Har du möjlighet att prova båda gluggarna före köp så ta den som är bäst byggd.

/K

Kan tyvärr inte prova någon av dom innan köp, men är jag inte helt nöjd med den jag väljer får jag väl bara skicka tillbaka den.
Men det lutar mot Tamron nu i alla fall. Men har några dagar på mig än att bestämma :)
 
Bägge är mycket bra, men ska du fota mycket platta saker ( tegelväggar etc. ) är Sigmat lite bättre.
Jag provat Sigmat och har Tamronet, dock fick det åka till Tyskland på uppriktning innan det blev helt bra.
 
Jag passade på och köpte ett sigma av den äldre modellen utan HSM i förra veckan. Scandinavian photo rear nu ut dom för 2995 jämfört med 4995 för varianten med hsm. Bortsett från motorn är objektiven identiska.

Jag har testat några dagar nu och är väldigt nöjd. Objektivet har en härlig byggkänsla och känns relativt smidigt jämfört med Nikkor 17-55 eller nikkor 18-200 som jag kört hårt med senaste året. Skärpan är mycket bra förutom längst ut i hörnen på 18mm/2.8

Tamronet verkar ha aningen mer skärpa men mer CA och vinjetering samt ett lite plastigare intryck.
 
Freddan S skrev:
Jag passade på och köpte ett sigma av den äldre modellen utan HSM i förra veckan. Scandinavian photo rear nu ut dom för 2995 jämfört med 4995 för varianten med hsm. Bortsett från motorn är objektiven identiska.

Jag har testat några dagar nu och är väldigt nöjd. Objektivet har en härlig byggkänsla och känns relativt smidigt jämfört med Nikkor 17-55 eller nikkor 18-200 som jag kört hårt med senaste året. Skärpan är mycket bra förutom längst ut i hörnen på 18mm/2.8

Tamronet verkar ha aningen mer skärpa men mer CA och vinjetering samt ett lite plastigare intryck.

Tyvärr verkar de bara rea ut den som passar till Nikon. Har en Canon och där ligger priset på 3995. Och det finns inte med HSM till Canon där heller. Har du tagit några bilder man kan få se då? :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.