ANNONS
Annons

Objektivhjälp sökes!

Produkter
(logga in för att koppla)

Stugfors

Aktiv medlem
Det är som så att jag har en Canon EOS 300D med objektivet som följde med; Canon EFS 18-55mm (är det så det skall skrivas ut?). Jag har även en analog EOS 300 och dess objektiv funkar ju med digitalkameran också; Canon 28-80mm.

Nu är det som så att jag kommit fram till att jag inte riktigt har grejerna jag behöver för att fotografera närbilder på saker som småkryp och annat. Makrofotografering snackar vi nu va?

Dessutom jagar jag efter ett objektiv med lite mer tele-effekt än de två jag redan har. Vill kunna stå på lite avstånd och zooma in för mer spänning i bilderna.

Så nu vänder jag mig till er allvetandes och vänliga själar som kan och vill tipsa om bra objetkiv för mina behov. Ett makro och ett tele till rimliga pengar. Förresten, vad är USM? Hehe. Jag ÄR nybörjare ja.

Tack för svar.

Som nikonist är jag inte helt säker på svaren på alla dina frågor, men vad jag vet så är iaf USM canons benämning på bildstabilisering. USM-objektiven kompenserar alltså för att vi är darrhänta :)

Bara en liten detalj, Rasmus svar var fel ;) USM är namnet på Canons ultaljudsmmotorer, som ger snabbare och tystare autofokus. Bildstabilisering heter IS = Image Stabilizer.

//David

No, no, no!!!

swordsman skrev:
Som nikonist är jag inte helt säker på svaren på alla dina frågor, men vad jag vet så är iaf USM canons benämning på bildstabilisering. USM-objektiven kompenserar alltså för att vi är darrhänta :)

Nej, USM är Canons beteckning för snabb och tyst autofokusmotor.

Bildstabiliseringen heter IS (ImageStabilizer). Det finns långt fler USM-gluggar är IS-gluggar, så köp inte USM i tron att den dämpar dina vibrationer...

Beträffande den ursprungliga frågan har såväl Canon som Sigma macroobjektiv på både runt 100mm och 180mm av mycket bra kvalitet...

mvh Janne

EDIT: David sprang om på målsnöret... :)

D76 skrev:
Bara en liten detalj, Rasmus svar var fel ;) USM är namnet på Canons ultaljudsmmotorer, som ger snabbare och tystare autofokus. Bildstabilisering heter IS = Image Stabilizer.

//David

Haha! Tack för att du reder ut begreppen åt mig. :)

Loj skrev:
Nej, USM är Canons beteckning för snabb och tyst autofokusmotor.

Bildstabiliseringen heter IS (ImageStabilizer). Det finns långt fler USM-gluggar är IS-gluggar, så köp inte USM i tron att den dämpar dina vibrationer...

Beträffande den ursprungliga frågan har såväl Canon som Sigma macroobjektiv på både runt 100mm och 180mm av mycket bra kvalitet...

mvh Janne

EDIT: David sprang om på målsnöret... :)

Tack även till dig för begreppsutredandet. Hehe.

D76 skrev:

//David

Som sagt, jag är nikonist, jag lägger mig genast och ska va tyst :) Ledsen att jag råkade luras!

Tja ca 4500, annars om du vill ha ett billigare så finns det Soligor, iallf fanns.. du får kolla runt lite..

Tamron SP 90/2.8 är en trevlig macroglugg som presterar i mer eller mindre identiskt med Canons motsvarighet rent optiskt. Autofokusen är dock långsammare, vilket kan vara en nackdel om du även tänker använda objektivet för "vanlig" fotografering.
Sigmas motsvarighet ligger något efter enl de tester jag sett.
En prisvärt budgetalternativ är Soligors 100/3.5.
Den är väldigt plastig men ger, sett till priset, mycket bra bildresultat.

Tamronen kostar ny ca 4500kr. Går säkerligen att hitta begagnad betydligt billigare.
Soligoren hade cyberphoto tidigare för under 2000kr. (1700-1800kr nånting vill jag minnas.)

Teleobjektiven är kanske lite svårare.
Ska du köpa nytt och inte vill betala en förmögenhet anses Sigmas 70-300/4.5-5.6 APO super macro II vara den bästa.
Sedan finns det väl en massa begagnat att kolla in åxå kan tänkas. Fast det kan säkert andra mycket bättre än jag. :)

Johnny76 skrev:
Tja ca 4500, annars om du vill ha ett billigare så finns det Soligor, iallf fanns.. du får kolla runt lite..

tack igen.

dumbo skrev:
Tamron SP 90/2.8 är en trevlig macroglugg som presterar i mer eller mindre identiskt med Canons motsvarighet rent optiskt. Autofokusen är dock långsammare, vilket kan vara en nackdel om du även tänker använda objektivet för "vanlig" fotografering.
Sigmas motsvarighet ligger något efter enl de tester jag sett.
En prisvärt budgetalternativ är Soligors 100/3.5.
Den är väldigt plastig men ger, sett till priset, mycket bra bildresultat.

Tamronen kostar ny ca 4500kr. Går säkerligen att hitta begagnad betydligt billigare.
Soligoren hade cyberphoto tidigare för under 2000kr. (1700-1800kr nånting vill jag minnas.)

Teleobjektiven är kanske lite svårare.
Ska du köpa nytt och inte vill betala en förmögenhet anses Sigmas 70-300/4.5-5.6 APO super macro II vara den bästa.
Sedan finns det väl en massa begagnat att kolla in åxå kan tänkas. Fast det kan säkert andra mycket bättre än jag. :)

ah, äntligen lite längre svar på min fråga. tack. det låter vettigt att komma ner lite i pris för min del. jag menar, jag har ett liv utanför fotograferandet också som kostar pengar. dessutom är det enligt min åsikt en rätt bra grej att köpa lite billigare saker att testa med ifall det är något man kommer att använda mycket senare.

om du - eller någon annan - vill så får du/ni hemskt gärna berätta för mig vad alla de där siffrorna och förkortningarna står för.

Visst kan det vara ok att köpa billigare objektiv, men utifrån min erfarenhet så är det bättre att kanske testa något som man funderar på.. Kanske bara genom att följa med på någon sammankomst här på fotosidan och bilda sig en egen uppfattning.

Annars om man vet att man tycker om att fotografera och söker bra bilder bör man kanske lugna sig lite för att köpa ett bättre/dyrare objektiv för att få en bättre kvalite.

Något som du också kan reflektera över är ju att om du köper något som är sämre så är det betydligt svårare att göra sig av med det än om man har en bra glugg som man vill sälja.

/Johnny

Mycket olika beteckningar är det... :)

90 eller 100 eller 70-300 osv har du kanske koll på? Det är bränvidden på objektivet iaf.

2.8 eller 3.5 osv är största bländare. Står det 4.5-5.6 är det 4.5 i "kortaste" läget och 5.6 i längsta läget.

SP på Tamronen står för Super Performance, tror jag.

APO på sigman betyder att det har apokromatiska linselement, vilket ska reducera kromatiska aberrationer. Supermacro betyder att det har en slags macrofunktion som ger skala 1:2 med denna aktiverad. II betyder att det är version två av objektivet.
Macrofunktionen ska funka rätt bra, men finns bara tillgänglig mellan 200 och 300mm, så man får vara rätt stadig på handen eller använda stativ.

Ett annat alternativ för macro/närbilder är närbildslinser som man sätter på ett vanligt objektiv. Resultatet blir inte lika bra, men man kan få rätt hyfsat resultat.

Glöm inte heller bort att det finns en hel del begagnat att fynda bland!

Soligor

Jag köpte nyligen en Soligor 100/3.5 från Cyberphoto för ca 1500. Den är billig, plastig och autofokusen är långsam, men bilderna blir riktigt bra.
Om du ska ha den på stativ och plåta macro så spelar bristerna ingen större roll så jag kan verkligen rekommendera den.

Soligor

Kan bara instämma.

Den är ett riktigt bra objektiv, för den slanten det kostar. Att AF är långsam och inte så bra, spelar mindre roll, då man till 99% kör manuellt och på stativ för macro.
Den är som sagt plastig, men för den priset är det ett riktigt kap. Har tagit många, många bra bilder med mitt Soligor.

Re: Soligor

wahlis skrev:
Jag köpte nyligen en Soligor 100/3.5 från Cyberphoto för ca 1500. Den är billig, plastig och autofokusen är långsam, men bilderna blir riktigt bra.
Om du ska ha den på stativ och plåta macro så spelar bristerna ingen större roll så jag kan verkligen rekommendera den.

och

stranden skrev:
Kan bara instämma.

Den är ett riktigt bra objektiv, för den slanten det kostar. Att AF är långsam och inte så bra, spelar mindre roll, då man till 99% kör manuellt och på stativ för macro.
Den är som sagt plastig, men för den priset är det ett riktigt kap. Har tagit många, många bra bilder med mitt Soligor.

Det låter som att vi har en vinnare. Bra pris, schyssta bilder och stativet det har jag ju också. 1500.- säger du. Helt okej pris minsann. Ska kolla lite över nätet efter objektivet för bästa pris. Tack.

Vad tror ni om detta? Jag hittade ett Sigma EX 2,8/105 DG Macro C/EF.

(Ursäkta tyskan med det är kopierat rakt av)

Objektivtyp Digital
Kameraanschluss Canon / EF
Lichtstärke 2,8
Brennweite 105 mm
Naheinstellgrenze 31,2 cm
Filtergewinde 58 mm
Gegenlichtblende Ja

Farbe schwarz
Baulänge / Durchmesser 74 / 95 mm
Gewicht 450 g

Stugfors skrev:
Vad tror ni om detta? Jag hittade ett Sigma EX 2,8/105 DG Macro C/EF.

(Ursäkta tyskan med det är kopierat rakt av)

Objektivtyp Digital
Kameraanschluss Canon / EF
Lichtstärke 2,8
Brennweite 105 mm
Naheinstellgrenze 31,2 cm
Filtergewinde 58 mm
Gegenlichtblende Ja

Farbe schwarz
Baulänge / Durchmesser 74 / 95 mm
Gewicht 450 g

Sigman är en klassiker. Den är oerhört bra!! Liksom Tamrons 90mm i samma prisklass... Kostar väl lite mer än Soligoren, som ju också är fin.

mvh Janne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar