Hej alla glada,
Innan jag skriver vidare vill jag be om ursäkt att jag hade missat att det i denna tråd hade tillkommit ett par inlägg utan att jag svarat men nu så, nu har jag dem framför mig, hehe.
Oj vad jag blev glad då jag hittade denna sida, den hamnade direkt bland mina favoriter!
Stort tack för din positiva kommentar, Helen!
Har lämnat ett par konstruktiva förslag tidigare i tråden som du verkar ha missat…
Tack för ditt inlägg, Jonas.
Var tvungen att gå tillbaka och kika i tråden vad jag missat. Hade besvarat ditt inlägg (som var inlägg #23) med mitt svar vid inlägg #39 men hade i detta missat vissa punkter. Ber om ursäkt för detta. Vi tar det igen, hehe:
Det stämmer visserligen på sätt och vis. Men om reservdelar finns tilgängliga eller ej beror på när objektivet slutade tillverkas. Nu verkar du varna för äldre objektiv på alla lite äldre konstruktioner, även Canon EF 50mm f/1,8 II som går att köpa nytt i butik (och gissningsvis fortfarande tillverkas). Som plus på nämnda objektiv står det även "Objektivet är det senaste bland flera utgåvor". Jag har svårt att se att detta som något positivt i detta fall då version I av många anses vara bättre än version II.
Sen tycker jag det känns lite bakvänt att nämnda objektiv listas under "normal" när man valt en kamera med APS-C sensor, borde den inte snarare listas under telen?
En annan sak jag reagerade på var att när man hittat sin kameramodell så ligger "fisheye" mellan "vidvinkel" och "normal", personligen tycker jag det vore mer logiskt att börja med fisheye i ena änden och sluta med tele i andra änden. Dessutom är många listor rätt långa, trots uppdelningen. Någon mer uppdelning, ex. mellan fasta objektiv och zoomar, vore nog inte fel.
Till sist måste jag ändå säga bra jobbat!
Först, tack igen för saklig feedback och det positiva omdömet på slutet. Kul!
Objektivets ålder besvarades då i inlägg 39.
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1657591&postcount=39
Vad gäller 50mm på ett APS-C-hus så har jag resonerat som så att objektivet är fortfarande ett Normal-objektiv, oavsett om det sitter på ett fullformatshus eller APS-H/C, men visst är det så att det kan uppfattas som ett teleobjektiv. Givetvis visas den upplevda brännvidden i mm på ett korrekt vis vid alla menyer, där 50 mm kan bli 65 eller 80 mm beroende på hus som nyttjas osv. Förstår verkligen hur du menar, men jag har valt att låta objektiven sorteras under de kategorierna de som enskild produkt tillhör.
I vilken ordning de olika sorters objektiven presenteras (vidvinkel, fisheye, tele osv) gjorde jag en initialt en inbördes ordning.
Vidvinkel
Fisheye
Normal
Tele
Superzoom
Macro
Tilt Shift
Denna sortering är givetvis inte skriven i sten och jag skall fundera på huruvida den skall behållas eller om ordningen skall göras om, vilket då också skall ske på olika delar av sidan så att det blir konsekvent. Tar med mig denna punkt inför framtiden.
Likaså tar jag med mig punkten kring att listorna under kamerasektionen och där under vissa flikar kan bli något långa, men jag har på denna punkt gjort lite förbättringspunkter där de nu har delats upp i fler prisnivåer.
Se exempelvis Canon EOS 5D Mark II
http://objektivguiden.se/camera.asp?cid=1
Kanske kan jag bryta ned det på zoom och primes också, så att det t ex under fliken "Tele" kan finnas följande sektioner:
"Budgetalternativ med zoom"
"Budgetalternativ utan zoom"
"Mellanklass med zoom"
"Mellanklass utan zoom"
"Proffsverktyg med zoom
"Proffsverktyg utan zoom"
Ja, jag tar med mig detta som en möjlig punkt att förändra och ytterligare förbättra.
Stort tack till alla er som besökt Objektivguiden än så länge, och till er som i denna tråd bidragit med era tankar och funderingar. Fortsätt gärna att komma med allmän feedback och eventuella förbättringsförslag.
Objektivguiden
http://www.objektivguiden.se
Vill ni stöda sajten och projektet, besök gärna
http://www.facebook.com/objektivguiden
och tryck "Gilla". Där kommuniceras allehanda nyheter om sajten ut.
Sprid gärna Objektivguiden vidare också, till vänner och bekanta.
Må väl och på förhand, tack.
Vi hörs!
Mvh
// Henrik J