Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivfunderingar

Produkter
(logga in för att koppla)
bandola83 skrev:
Hej,

- Jag vill ha lite längre brännvidd.
- Jag vill ha ett lätt teleobjektiv.
- Det är ju ett G-objektiv!!
- Gött med orginalobjektiv.

Jag får Sony 70-300 för 7800:-. Sigmat är väl dyrare?

mvh
Mange
när jag räknade utgick jag från 8385 som sony-objektivet kostar på CP

om du vill ha längre brännvidd så finns sigma zoomar upp till både 400 och 500mm för samma/mindre pengar än sonyt...

ett lätt teleobjektiv: ja det är ju inte sigma 70-200 men sigma 70-300 kostar 2099 och väger 200gr mindre än sonyt och har samma ljusstyrka...

G-objektiv: ja det kan ju omöjligen sigmat vara men att betala absurda summor för ett ljussvagt tele bara för att det är G-märkt skulle nog inte jag göra...

orginalobjektiv: mmm det är gött men köpa ett objektiv med ljusstyrka som en konsumentzoom för 1500-2000 kr bara för att det står sony på den... ja det är upp till dig...

nu har jag inte läst recenssioner om detta objektiv men det måste ju vara det skarpaste nånsin alla kategorier alla märken för att vara värd de pengarna med den ljusstyrkan, just för att det finns likvärdiga objektiv för kaffepengar (i sammanhanget)

RE1NE V1NDEBR0 skrev:
när jag räknade utgick jag från 8385 som sony-objektivet kostar på CP

om du vill ha längre brännvidd så finns sigma zoomar upp till både 400 och 500mm för samma/mindre pengar än sonyt...

ett lätt teleobjektiv: ja det är ju inte sigma 70-200 men sigma 70-300 kostar 2099 och väger 200gr mindre än sonyt och har samma ljusstyrka...

G-objektiv: ja det kan ju omöjligen sigmat vara men att betala absurda summor för ett ljussvagt tele bara för att det är G-märkt skulle nog inte jag göra...

orginalobjektiv: mmm det är gött men köpa ett objektiv med ljusstyrka som en konsumentzoom för 1500-2000 kr bara för att det står sony på den... ja det är upp till dig...

nu har jag inte läst recenssioner om detta objektiv men det måste ju vara det skarpaste nånsin alla kategorier alla märken för att vara värd de pengarna med den ljusstyrkan, just för att det finns likvärdiga objektiv för kaffepengar (i sammanhanget)

det är ju också det att objetivet har SSM motor, vilker sigman kan kontra på HSM men sigma brukar ju inte dirket leverara jämn kvalite på sina obektiv så. men om man hellre har ett lite längre objetiv och inte fotar i svagt ljus trot jag att de kan vara ett brar alternativ, jag kan också tillägga att objektivet(efter vad jag har sett på olika tester) verkar vara mycket skarpt på alla bländare.

carldanielsson skrev:
det är ju också det att objetivet har SSM motor, vilker sigman kan kontra på HSM men sigma brukar ju inte dirket leverara jämn kvalite på sina obektiv så. men om man hellre har ett lite längre objetiv och inte fotar i svagt ljus trot jag att de kan vara ett brar alternativ, jag kan också tillägga att objektivet(efter vad jag har sett på olika tester) verkar vara mycket skarpt på alla bländare.
jag har bara lite svårt att förstå varför man köper det objektivet... det verkar för mig att oavsett vilka egenskaper man är ute efter så finns det bättre alternativ...

ljusstark: sigma 70-200 2,8

lätt: whatever 70-300 konsumentzoom

SSM: aka sigmas HSM

lång brännvidd sigmas xx-400 och xx-500 mm

skarp: blända ner nån av sigmas f/4 eller f/2,8 objektiv till sonyns ljusstyrka så tror jag nog (inget belägg) att det kommer nära i skärpa

orginal: ne det skulle ju vara det då...

Se upp

Köpte ett begagnat 35 mm 1.4 för mörka tillfällen och litet skärpjup. Fick dock ett annat problem på halsen. Skärpan hamnar ej rätt :(. Min A100 ger backfocus. Garantin gick ut för 3 månader sen. Har skickat den till Zieger för att fixas, få se om Sony är generösa och fixar det. Problemet fanns säkert hela tiden. Men vid bländare 2.8-4 märker man det inte lika lätt. Testade kameran och alla objektiv jag har hade backfocus. De på Zieger trode det kunde vara kombinationen gammalt minolta objektiv och "ny" Sony kamera ???? Men även kit objektivet har förskjutet skärpeområde med lika "mycket".
Man kan kolla på FocusTestChart.com där finns ett bra test man kan göra. Min skärpa låg bara 6 mm bak i testen men det resulterade i att skärpan hamnade c.a. 0.3-0.5 m på 3-5 m vilket vid bländare 1.4 blev skit. Men där skärpan hammnar är den kanon även ut i kanterna :)

Bilagor

• 35felfocus.jpg
    35felfocus.jpg
    11.6 KB · Visningar: 257
2 Teleobjektiv/telezoom jag kan rekommendera är Tamron SP AF180MM F/3.5 Di LD (IF) 1:1 Macro och Sigma 100-300mm F/4 EX IF HSM APO.

Min kameraväska (Lowepro Slingshot 300 AW) innehåller:
Sony A700 med VG-C70AM vertikalgrepp
Ricoh GR Digital II med GV-2 Optical Viewfinder
Sony DSC-W200
Sony Zeiss Vario Sonnar T* DT 16-80/3,5-4,5
Sigma EX 30mm 1:1,4 DC HSM
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1
Tamron SP AF180MM F/3.5 Di LD (IF) 1:1 Macro
Sigma 100-300mm F/4 EX IF HSM APO

Kromatisk aberration?

Funderar vidare och undrar hur det är med kromatisk aberration på Sigmat (10-20mm)?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar