Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivfråga/tips (Canon 550D)

Produkter
(logga in för att koppla)

Adrastus

Medlem
Hej,

Jag är intresserad av att införskaffa mig en kompis till min kamera Canon 550D, äger ett kit-ojektiv nu "Canon Objektiv 18-55mm f/3.5-5.6 IS II" och är väl inte riktigt nöjd över hur den presterar.

Jag är intresserad av ett Fast ojektiv, i pris klassen mellan 5000-12.000~. Har haft ögonen för canon's -EF 135mm f/2.0L - är intresserad av porträtt/natur och arkitektur fotar väldigt mycket under olika händelser som födelsedagar etc, Vill helst kunna stå en bit ifrån "händeslen" ojektet jag fotar.

Men ställer frågan om 135mm blir en aning för långt om man hamnar inomhus? Hur långt ifrån måste man stå på 135mm för att kunna få med objektet? *ifall mitt intresse av detta ojektiv ski*er sig helt om man ska fota inomhus så.. vad är ett bra alternativt?

Med vänliga hälsningar
Marcus

för min del skulle det bli lite långt med den kameran, kolla in 85/1,8 kanske, mycket billigare och riktigt bra... annars kanske en 50/1,2 alt 50/1,4

//Jan

för min del skulle det bli lite långt med den kameran, kolla in 85/1,8 kanske, mycket billigare och riktigt bra... annars kanske en 50/1,2 alt 50/1,4

//Jan

Precis vad jag trodde, blir nog en aning långt för inomhus bruk. Sedan 50/1,2 är en aning dyrt för mig, men 50/1,4 verkar intressantare dock.. Är det ett av typen "All around" men fokus på poträtt etc?

Med vänliga hälsningar
Marcus

Personligen tycker jag att allt över 35mm är för trångt inomhus på en APS-C kamera som 550D (om man inte fotar sport i en sporthall typ). Även 50mm får en viss teleeffekt och är betydligt smalare än ett klassiskt "normalobjektiv".

Nu vet jag inte vad du tycker om manuella objektiv men jag slänger in denna som förslag för jag är helt såld på denna 50mm från Zeiss och ska köpa en så fort pengar finns :)
Här får du 2 länkar med priset på den och en review från tuben :)

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=planar50ca
http://www.youtube.com/watch?v=ZYPB_H8eVo4

Får ta mig en titt på det, frågan är om jag själv är ute efter ett objektiv utan auto fokus!

eller köp en 85/1.8 o 50/1.8. 135mm skulle jag tycka var allt för långt .

Jo, 135mm efter lite tankar är ganska för långt avstånd för mina behov, och frågan är om inte efter lite tips och råd i denna tråd att 85 och 50 är en aning för långt, men tanke på (som nämnas nedan) att jag har en 550D (APS-C)..

Personligen tycker jag att allt över 35mm är för trångt inomhus på en APS-C kamera som 550D (om man inte fotar sport i en sporthall typ). Även 50mm får en viss teleeffekt och är betydligt smalare än ett klassiskt "normalobjektiv".

Jag ska titta igenom några 35mm, de springer iväg lite i pris att gå ner till dom men ändå ha ett lågt f-

Jag har valt att ta bort 135mm för tillfället, eftersom jag fotar mycket ute men även inomhus, så ett 35mm kanske är det rätta objektivet för mig då(?).. Ska försöka hitta lite recensioner på några "35:eek:r" och se om det finns något att ha!

Någon som har erfarenhet av att fota med 35mm "ute" i "samhället"?

PS Tack för alla tips och frågeställningar som skapats, bra när man inte kan så mycket!

Med vänliga hälsningar
Marcus

Jag har valt att ta bort 135mm för tillfället, eftersom jag fotar mycket ute men även inomhus, så ett 35mm kanske är det rätta objektivet för mig då(?).. Ska försöka hitta lite recensioner på några "35:eek:r" och se om det finns något att ha!

Någon som har erfarenhet av att fota med 35mm "ute" i "samhället"?

PS Tack för alla tips och frågeställningar som skapats, bra när man inte kan så mycket!

Med vänliga hälsningar
Marcus

Hej,
35mm är ju ganska nära vad som betraktas som normal för APS-C kameror. Jag använder ganska ofta EF 35/2 när jag vill ha kameran lätt och tycker det är en bra brännvidd när man går omkring på stan. Tror de flesta bilder jag har laddat upp här på fotosidan är tagna med det objektivet.

/P

Hej,
35mm är ju ganska nära vad som betraktas som normal för APS-C kameror. Jag använder ganska ofta EF 35/2 när jag vill ha kameran lätt och tycker det är en bra brännvidd när man går omkring på stan. Tror de flesta bilder jag har laddat upp här på fotosidan är tagna med det objektivet.

/P

Hej igen,

Tack för svaren. Jag har inte valt objektiv men har definitivt blivit lite klokare. Med tanke på att jag sitter på en APS-C kamera så blir ju allt lite längre, så en 35mm är nog valet för mig, då kan jag fota både inomhus och utomhus! Min budget är inte den bästa, så kanske en EF 35/2 till en början och sedan avancera sig uppåt, ska ta mig lite titter på recnsioner på både nyare/äldre, dryrare/billigare inom 35mm!

Har ni flera tips tankar och tricks är det bara hojta till i tråden, allt är av intresse!

Med vänliga hälsningar
Marcus

Just inomhus och porträtt tycker jag Sigma 30mm F/1.4 passar bra, prisvärt också om man hittar ett bra ex. Funkar i lite sämre ljus och ger en ganska fin bakgrundsoskärpa.. Man får ju dock komma ganska nära om man ska köra bara ansikte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar