Annons

Objektivförklaring!

Produkter
(logga in för att koppla)

DJzRo

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle vilja veta vad det är för skillnad eller vad dessa objektiv är lämpade för:

* Vidvinkel

* Vidvinkelzoom

* Telezoom

* Superzoom




Jag har en Canon EOS 350d med 18-55 & 50/1,8 objektiv med effektfilter och en Speedlite 430ex extern blixt.
Jag undrar vilken funktion på kameran som man ska ha om man vill ta en bild på tex. en bil som rör sig för att bilen ska bli skarp och resten suddigt/oskarpt, jag lyckas aldrig till att få en sån bild :/

Tack på förhand.
mvh alex
 
Det finns egentligen inga specifika användningsområden för objektiv. Det gäller att tänka out-of-the-box så att säga. Men ska man hålla sig inom lådan, så räknas oftast vidvinkelobjektiv till landskapsfotografering (eftersom det ger ett mäktigt utsnitt och perspektiv).

Vidvinkelzoomen är reportagefotogarfens arbetsverktyg, att snabbt kunna ändra utsnitt och perspektiv är ofta viktigt för en reportagefotograf. Vanliga dödliga använder dessa för bekvämlighetens skull, utan att tänka på att bilden faktiskt blir annorlunda, än om man istället för att zooma in, går närmre. En vidvinkel, är precis som det låter, den får med en väldigt vid vinkel verkligheten.

Telezoomen är sportfotografens bästa vän. Här gäller samma som för reportagefotografen. För oss dödliga gäller i princip samma som för vidvinkelzoomen. En telezoom får, tvärtemot en vidvinkel bara med en snäv vinkel av verligheten. Alltså används den med fördel att fotografera saker på avstånd.

Superzoom är en vidvinkelzoom, normalzoom och telezoom inbyggt i ett. Resefotografen, som vill slippa släpa runt på tre olika objektiv och som sätter förmågan att ta bilder istället för kvalitén som främsta mål.Kvalitén blir lidande, men knappast sämre än de billiga "kit"-objektiv som erbjuds, för en "spottstyver"

För att få bilder på rörliga motiv skarpa, fast suddiga, så utnyttjas en teknik som kallas panorering. Man väljer en slutartid som är lagom i förhållande till motivets hastighet och vald brännvidd. För kort tid, fryser rörelsen och för lång tid ger ingen skarp bild.

Exempel . Ganska skarp bild i förhållande till hastighet/slutartid (med tanke på att bilen rör sig ungefär 0,5 meter under exponeringen)

Bildstabilisering kan hjälpa till att stabilisera i ena riktningen om sådan funktion finns.

Exempel . Bilden är tagen med ett 500mm med slutartiden 1/200 och motorcyklen rör sig ungefär 1 dm under exponeringen.

För den perfekta panorerinegn gäller bara en sak.. öva, öva och åter öva.

/Jeppe - som fortfarande övar.
 
DJzRo skrev:

Jag undrar vilken funktion på kameran som man ska ha om man vill ta en bild på tex. en bil som rör sig för att bilen ska bli skarp och resten suddigt/oskarpt, jag lyckas aldrig till att få en sån bild

EDIT: ser nu att Jesper redan förklarat lite medan jag skrev mitt inlägg. Men här har du en fördjupning på hur du fixar fartiga bil bilder.

Det är igen "funktion" på kameran som gör detta. Man väljer en slutartid som är något längre än en som skulle fryst bilens rörelse helt. När man sen ska knäppa bilden av bilen i rörelse så följer man den med kameran så att bilen blir "på samma ställe" i sökaren under tiden bilden registreras på sensorn. Den lite för långa slutartiden gör då att bilen blir skarp (om man är duktig - det är svårt) och omgivningen suddig.
En annan variant att frysa motiv är att använda blixt på sista ridån. När slutaren då är öppen under en längre tid kommer motivets rörelse registreras som en suddigt streck, tills blixten slutligen slår och fryser objektet med skärpa. Motivet (bilen tex) kommer nu ha "fartränder" efter sig. Förslagsvis gör man detta utan att som ovan panorera utan här får huvudmotivet "röra sig" över sensorn.
Hoppas du förstod.

/Jer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.