Annons

Objektivet glappar

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Har en Nikon D1X + Sigma 70-200/2,8 HSM EX APO. Har märkt att objektivet glappar lite. Ca 1/2 millimeter när man försöker vrida det åt hö/vä. Ibland har min kamera låst sig och jag har fått ett "F" i övre displayen där bländarsiffran står. Har förstått att det F:et betyder att kameran inte har kontakt med objektivet. Jag inbillar mig att det är det där lilla glappet som ibland gör att min kamera låser sig. Jag har ett fast Nikon 85/1.8 + ett 18-70/3,5-4,5 också och kameran har adrig låst sig med de objektiven.

Känns det igen?
 
Det där känner jag igen från min D100. Det glappar (och därmed slutar kameran att fungera) med mitt Nikkor 80-200 2,8 däremot inte med några andra gluggar. Vad jag har märkt så glappar inte gluggen på min F90X.

Kan det vara så att digitala systemkameror är känsligare än vanliga?

Greven
 
Det finns ett sorts glapp på detta objektiv, vilket jag mer utförligt har beskrivit bland recesionerna. I korthet är det bakre delen som innehålller en kåpa med objektivfattningen som kan glappa loss från resten av röret beroende på en bristfällig konstruktion. Kan det vara detta du märker?
 
Jag har Nikon D100 och F90X med objektiv orginal Nikon 85/f1,8 , 80-200/f2,8 , 24/f2,8 och inget glapp på någon av husen.....Har hört att Canon har mera glapp i sina system än Nikon enligt trådar här på fotosidan.
 
Roland: Läste din recension. Tror du att det är detta glapp som orsakar att kameran låser sig? Vad säger återförsäljarna av objektivet, vet du det?
 
Jag frågade samma sak ang- Canon EOS 300D samt Sigma 100-300/4 EX HSM IF och då uppdagades att de flesta utbölingsmärken än original glappar lite, lite, lite. Dock låser sig inte min kamera som du beskriver.

// Jocke
 
Jag har just fått min D1X. Inget glapp alls med 10 Nikkorgluggor och 3 Sigmagluggar. Förmodligen "fel" på objektivet.
 
Olle: Kan man (hemska tanke!) tänka sig att det är nåt fel i infästningen på kameran? Eller brukar det vara vanligare att ojektivet felar i sådan här situationer?
 
Jag har mailat till cyberphoto (där jag köpte objektivet i vintras) så får vi höra vad de har att säga i frågan.
 
I mitt fall påverkades inte kamerans funktion, en Canon 300D. Däremot obehaget att veta de tre struvarna gängar upp sig och innan objektivets innanmäte trillar i backen antar jag att det blir tveksamt optiskt resulat när linserna inte sänder ljuset som det är tänkt, med tanke på att glappet knäcker den tänkta vägen för ljuset och träffar sensorn snett med risk att få ett lutande fokusplan.
 
Nej det är inte det beskrivna glappet du känner. Det består i att främre delen av objektivet bara sitter med 3 skruvar i bakre ändan av objektivet och det kan börja glappa om man har otur.

Det är bajonettfästet som rör sig ca 0.5mm i rotationsriktningen för att skona fästena till bajonettfästet.

Det är alltå inget fel utan en konstruktion som ska göra objektivet mindre känsligt för yttre påverkan.
Det är dock lite irriterande och man blir lite uppskrämd om man inte vet om att det ska vara så.
 
Dajo skrev:
Nej det är inte det beskrivna glappet du känner. Det består i att främre delen av objektivet bara sitter med 3 skruvar i bakre ändan av objektivet och det kan börja glappa om man har otur.

Det är bajonettfästet som rör sig ca 0.5mm i rotationsriktningen för att skona fästena till bajonettfästet.

Det är alltå inget fel utan en konstruktion som ska göra objektivet mindre känsligt för yttre påverkan.
Det är dock lite irriterande och man blir lite uppskrämd om man inte vet om att det ska vara så.

Så är det även i fallet med glappet i Canons kameror.
 
Nä, det där är helt normalt. Mitt Nikkor 80-200/2,8 (tvåringszomen) glappar ungefär en halv millimeter trots att det är nyservat och har ny bajonett. Jag har andra objektiv som ine glappar.
 
kameralåsning ...

Om glappet är naturligt vad kan då vara boven i dramat som gör att min kamera låser sig måntro ...?!
 
Nikkor 80-200 2,8 glapp?

Hej
Även jag har en D100 med "glapp" som beskrivs här. Jag köpte min 80-200 2,8 beg. och skickade tillbaka den när jag upptäckte "glappet".
Firman jag köpte av konsulterade en Nikon-tekniker som mätte och kollade. Resultatet blev att "glappet" är O.K. Det är så på de större gluggarna. Endast mindre optik sitter fast utan glapp enligt deras uppgift.
Även på min F90X finns samma "glapp" med denna optik.
Att byta bajonett kostar ca 800 kr, men det hjälper alltså troligtvis inte

När det gäller att objektivet låser sig fick jag en varning. Om inte den lilla låsskruven finns på plats kan man vrida för långt, och det låser sig.
Låsskruven skall sitta i bajonettspåret mitt emot kontakterna ungefär. Det är en liten skruv där skallen skall sticka upp.

/Anders
 
Glapp

Hej igen
Här kommer en bild på var stoppskruven skall sitta.
(Den saknades på min glugg när jag fick den.=

/Anders
 

Bilagor

  • bajonett.jpg
    bajonett.jpg
    42.6 KB · Visningar: 101
Tack för tipset Anders men min stoppskruv verkar vara OK ... vad jag kan se!

När det gäller andra elektroniska prylar behöver man ibland rengöra kontaktytor för bästa kontakt. Kan det vara så att man behöver rengöra kontakterna i kameran eller i objektivet för att åstadkomma bästa kontakt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.