Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanbryggman

Aktiv medlem
Hejsan!
Här kommer en ny härlig "Vilket objektiv ska jag köpa"-tråd.



Det är så att jag står lite i valet och kvalet mellan två olika tele-zoomar. En Canon 70-200mm f/2.8L IS USM ställt emot, Sigma 70-200mm f/2.8 II EX DG APO Macro HSM AF.

Någon av er som har nån erfarenhet av dessa två? Av vad jag förstått så är största skillnaden att Canon-objektivet har en IS-funktion, men saknar också Macro. Hur pass viktigt är IS, menar.. är det så bra som det sägs? Iom att jag mestadels kommer använda objektivet handhållet, till skillnad från fasta situationer när jag har stativ med mig.
Canon-objektivet kostar liksom det dubbla. Av dom recensioner jag läst så är sigmas objektiv i det stora ett objektiv som få verkar ha problem med. Dom flesta tycker mest att den är ganska tung, vilket jag inte ogillar. Tyngd ger en känsla av kvalitet :) Men det är kanske mer utav ett lotteri med Sigma? Om än jag aldrig haft problem med Sigma't jag kör på nu.

Tilläggas bör sägas att jag kommer köpa från USA. Vet att Sigma "bara" har ett års världsgaranti och Canon hittade jag ingen info om.

Canon: http://www.bhphotovideo.com/c/product/234444-USA/Canon_7042A002_70_200mm_f_2_8L_IS_USM.html#includes

Sigma: http://www.bhphotovideo.com/c/product/533555-REG/Sigma_579_101_70_200mm_f_2_8_II_EX.html



Vore grymt tacksam med lite hjälp på vägen!



Mvh

Johan
 
Senast ändrad:
IS är väldigt bra, inget snack om det, men det beror ju på vilka slutartider du brukar ligga på.

Canonobjektivet är det lite bättre och helt säkert mer pålitligt, än sigmaobjektivet som kan ha fokusproblem ibland, men i övrigt är ju sigmaobjektivet väldigt prisvärd.

Vad gäller vikt så är det canonobjektivet som är de tyngre av dem.
 
Går väl minst lika bra att ställa frågan här? Är ju ett köpråd det handlar om, objektiv eller ej.


Jag är nog lugn.. bara undrade i all välmening.. ...Jag förstår köpråd även kan handla om objektiv.. Men det kan då handla om exakt allt möjligt annat också. Vilket rätt snabbt gjorde denna sida rätt kass samt svår att ens följa.. Datorskärmar. bildprogram paraplyer blixtar stativ modellhyrning osv osv.. Allt vad man kan behöva köpråd om...

Jag bryr mig inte egentligen.. Men blev fundersam bara varför ha specialavdelningar för olika saker om det ändå "blandas och ges" så att säga..
 
Inte för att det hör till den här tråden alls, men det verkar ju vara enda sättet att få tyst på dig:

Specialavdelningarna för objektiv gäller diskussioner om olika objektiv, behöver inte alls ha något med inköp att göra.

Under rubriken "Köpråd" ska allt som berör inköp skrivas, tråden är alltså helt korrekt placerad.

Om du undrar något likande så kan du skriva i forumet jag länkade, vilket du bör uppskatta då frågan då hamnar i rätt forum.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.