Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel_Åslund

Aktiv medlem
Tjena ja är på jakt efter ett tele till min D200.
Har kollat runt på olika i månader nu o det börjar närma sig ett inköp men ja kan inte bestämma mig...Har tänkt mig mest för fotografering av Bla fåglar nån som har tips har kollat på en del nikkor objektiv o även en del tamron Bla

Tamron SP 200-500/5-6,3 Di LD IF.

Nån som har erfrarenhet av bra telen för en peng runt 12 000:-

Mvh: Danne
 
Tack för svaret ja hänger på o kollar den tråden....Tycker ja skulle kunna nöja mig med tamron objektivet eller vänta på sigmas nya...Skulle dock vilja ha lite bättre ljus känsligare men det blir för dyrt då kan ja tänka mig..
 
Kan rekommendera Nikons AFS 300mm/f4 och en 1,4x konverter. Har detta objektiv med konverter och bilderna blir riktigt skarpa och den passar bra ihop med D200.
Köper du detta från USA från BHphotovideo, så blir priset med frakt och tull/moms ca 12000:-
 
det var ju en bra idé då ja åker till New york V.29...Ska kolla vad det kostar om man köper där så slipper man tull o frakt osv...
 
Daniel, slipper och slipper...man är faktiskt skyldig att betala såväl tull som moms......
Men sedan är det upp till var och en....
Jag tycker bara man skall ligga lite lågt med sina "kriminella tankar" ;-)
Mvh
JB
 
Janne B skrev:
Daniel, slipper och slipper...man är faktiskt skyldig att betala såväl tull som moms......
Men sedan är det upp till var och en....
Jag tycker bara man skall ligga lite lågt med sina "kriminella tankar" ;-)
Mvh
JB
Moms... du menar att man är skyldig att betala landets (eller statens) moms som man sen är berättigad att få tillbaka när man reser hem (om man har tid och ork)..? För du kan väl inte mena att man är skyldig att betala svensk moms på amerikanska prylar..?
 
JOOO skrev:
Moms... du menar att man är skyldig att betala landets (eller statens) moms som man sen är berättigad att få tillbaka när man reser hem (om man har tid och ork)..? För du kan väl inte mena att man är skyldig att betala svensk moms på amerikanska prylar..?

Jo, man är skyldig att betala moms och tull om man privatimporterar prylar från USA.
 
Det kanske man e...Men ja tror att det e nått som ja ski*** i viserligen e tullen bara 7 % på objektiv.
Har fan betalt 27000:- för resan har säkert betalt tilräckligt med skatt bara där... tycker jag.
 
Daniel_Åslund skrev:
Det kanske man e...Men ja tror att det e nått som ja ski*** i viserligen e tullen bara 7 % på objektiv.
Har fan betalt 27000:- för resan har säkert betalt tilräckligt med skatt bara där... tycker jag.

Ett förnämligt argument! Prova det på skattemyndigheterna!

Per.
 
Många gör det och få åker fast, men tillåtet är det inte. Det finns också många som jobbar svart... Men roliga bortförklaringar har man nog hört många av på skatte/tull-verken. Stå upp för det du gör, det kommer ändå inte att ändra nåt vad du sägar så gör det med stil i stället. Lycka till, hälsningar Thorsten.
 
Re: Privat import

Om du på en semesterresa köper saker som du använder utomlands och sedan tar med hem räknas inte det som privatimport.

Dvs köper jag en extra kamera och två olika optiker så är det helt OK att ta med dem tillbaka som begagnade utan att betala moms eller tull. Att däremot köpa produkter och inte använda dem, dvs många exemplar i orginalförpackning räknas som import.

Undantaget som jag förstår är att båtar och bilar inte inkluderade i ovanstående exempel på saker som är OK att köpa utomlands.
 
Det är ju knappast sant. Däremot får ju tullen svårt att bevisa att du inte kunnat ha med dig dem.

Ang tull så är den bara 7% men momsen är 25% vilket man också skall ha i åtanke.
 
Det är en ganska spridd missuppfattning att bara en grunka är "begagnad" så får man importera den tull- och momsfritt.

Det finns ingen sådan regel. Regeln är att man får föra in varor i Sverige för ett maximalt sammanlagt varuvärde av 1700 SEK.

Ovanstående gäller förstås bara om man för in varorna från ett icke-EU-land. Inom EU har vi fri rörlighet för varor.
Här är en bra startsida för den som vill ta reda på vad som gäller när man reser utomlands.
 
Dags för någon att ordna en FAQ om utlandsimport och regler?

Jag är iaf. så inihelvete less på allt tjat om fusk, moral, USA-resor, whatever. Var och varanan dag blir en tråd förstörd av allt tjaffs.

Egentligen är jag less på att folk är så jävla pengakåta och inser inte att prispressen slår tillbaka mot de själva på deras egna arbetsplatser.
 
Re: privat import

Delvis rätt med andra ord.

Är det inom EU så hade jag rätt, utanför EU hade jag tydligen fel.

Det som kan vara av intresse är då vad begagnade saker som använts är värda när de tas in över gränsen.
 
Re: Re: privat import

Casimir skrev:

Är det inom EU så hade jag rätt, utanför EU hade jag tydligen fel.
Inom EU spelar det ingen roll om varorna är nya eller begagnade. Varor får föras fritt över landsgränserna inom EU.
 
Re: Re: privat import

Casimir skrev:
Det som kan vara av intresse är då vad begagnade saker som använts är värda när de tas in över gränsen.
Det kan nog bli en knepig fråga i vissa fall. Om sakerna är nyinköpta och oslitna så kommer nog tullen att ansätta nyvärde på dem hur begagnade man än försker hävda att de är. Jag vet inte riktigt hur det går till om man inte har ett kvitto att visa upp, men man kan nog vara säker på att tullen inte tar till i underkant.

Om sakerna är uppenbart begagnade (slitna och gamla) så vetetusan hur värdet bedöms. Vill man verkligen veta så får man nog fråga tullverket. De är rätt snabba på att svara på email.
 
jonasy skrev:
Jo, man är skyldig att betala moms och tull om man privatimporterar prylar från USA.
Hur går det till?
Att eventuellt behöva betala tull känns ju som en relativ sannolik möjlighet eftersom man passerar en tull med tulltjänstemän (såvida de inte har fikapaus) som kan kontrollera osv. Men moms, inte finns det väl någon från skatteverket vid flygplatser och landsgränser..? Jobbar tullverket och skatteverket tillsammans i denna fråga eller förlitar sig skatteverket på den enskilda individens goda moral att självmant anmäla semester-inköpt kamerautrustning och annat lulllull i efterhand, när man har kommit hem och det är vardag igen...?

Själv har jag aldrig betalat svensk moms på saker jag har fysiskt köpt i utlandet. Finns det någon här som har gjort det och isf hur och varför?
 
Jag vill inte bråka genom att gå tillbaka till huvudfrågan men ändå...:) Jag har ägt ett Tamron 200-500mm och bytte bort det då jag inte blev nöjd. Köpte istället ett begagnat Nikon 80-400 mm (VR) och blev enormt mycket mer nöjd. Fotar nästan bara fåglar och har en D80. Bilder finns på www.tita.se eller här på fotosidan. Trut.se fotar också med detta objektiv. Köpte mitt begagnat (typ 8000:) men vet ej om de finns nya längre.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.