Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)
JOOO skrev:
Men moms, inte finns det väl någon från skatteverket vid flygplatser och landsgränser..? Jobbar tullverket och skatteverket tillsammans i denna fråga eller förlitar sig skatteverket på den enskilda individens goda moral att självmant anmäla semester-inköpt kamerautrustning och annat lulllull i efterhand, när man har kommit hem och det är vardag igen...?
Var inte orolig. Tullen ombesörjer momsindrivningen så man behöver inte oroa sig för att staten inte får sina momspengar.

PMD skrev:
Var inte orolig. Tullen ombesörjer momsindrivningen så man behöver inte oroa sig för att staten inte får sina momspengar.
Nu gör du mig riktigt orolig.
Jag har rest utomlands betydligt oftare än svennebanan och köpt massvis med prylar (tex stereoapparater, kamerutrustning, exklusiva armbandsur, märkeskläder, inredningsgrejer, souvenirer etc etc) och aldrig "behövt" betala någon svensk moms... Det måste ju betyda att staten har gått miste om en massa momspengar från mig :eek:

Skatteverkets momsindrivningsystem (om man nu kan kalla det för system) verkar inte vara vattentätt... vilket känns oroväckande.

Senast ändrad:
JOOO skrev:
Själv har jag aldrig betalat svensk moms på saker jag har fysiskt köpt i utlandet. Finns det någon här som har gjort det och isf hur och varför?
Under en period tog jag hem en hel del vin från Sydafrika -- och betalade skatt och tull på Arlanda. Hur det egentligen var med momsen kommer jag inte ihåg, men jag betalade iaf alkoholskatt. Till tulltjänstemännen.

Nuförtiden är sortimentet på Systembolaget så bra att jag inte tycker det är lönt att släpa flaskor runt halva jorden.

JOOO skrev:
Nu gör du mig riktigt orolig... Det måste ju betyda att staten har gått miste om en massa momspengar från mig :eek:
Straffet för varusmuggling är böter eller fängelse i upp till två år.

ErlandH skrev:
Under en period tog jag hem en hel del vin från Sydafrika -- och betalade skatt och tull på Arlanda. Hur det egentligen var med momsen kommer jag inte ihåg, men jag betalade iaf alkoholskatt. Till tulltjänstemännen.

Nuförtiden är sortimentet på Systembolaget så bra att jag inte tycker det är lönt att släpa flaskor runt halva jorden.

Att man tidigare deklarerade alkohol vid tullen känns inte konstigt med tanke på den limiterade införselregeln och att alkoholen i sig var så uppenbar vid en eventuell närmare granskning...

Skulle tro att det är många som har varit lite svettiga när de "smugglade" in några liter för mycket men vem har varit svettig av att ta in ett pärlhalsband från mallis som sitter runt frugans hals..?

Undrar egentligen hur många procent av alla "semesterprylar" som har förts in i Sverige som har deklarerats?
ErlandH skrev:

Straffet för varusmuggling är böter eller fängelse i upp till två år.
Jo tjena.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar