Annons

Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Tess5

Ny medlem
Hej allihop!

Jag är helt nybörjare på det här med systemkameror, men har nu äntligen bestämt mig för att köpa en och har sista veckorna slukat informationen på fotosidorna jag kunde hitta på nätet! Att kameran blir en D80 är ganska klart, men sen var det det där med objektiv. Kanske kan jag köpa två stycken med en gång, om priset inte är alltför högt.

Först hade jag tänkt att ta glugg 18-135 med, men den verkar få väldigt varierande kommantarer så nu lutar det nog åt att jag skippar den och köper något annat till istället.

Det jag fotar mest är hundar i rörelse, ibland en bit ifrån, uppställda hundar och så massor av bilder på min lilla dotter förstås. Kameran är bara en hobby, men det vore kul att kunna ta lite hyfsade bilder ;-)

Det känns som om jag skulle behöva en telezoom och har då tittat på
Nikon AF-S DX 55-200/4,5-6GED VR eller
SIGMA AF 70-300/4-5,6DG Zoom Macro.
Vilket anses vara bäst av dessa två? Något stort som skiljer som åt (ja, jag ser ju att brännvidden är upp till 200 på den ena och 300 på den andra)?

Ett objektiv att ta vanliga bilder med, kanske inomhus och normalavstånd, behövs också tror jag. Är det helt fel att istället för t.ex. 18-55 eller 18-135 köpa Nikon AF 50/1,8D? Vad jag förstår är den bättre att fota med i lite mörkare ljus? Många har skrivit att den är bra till porträttbilder, men kan jag använda den till vanliga hemmabilder också?

Hoppas några duktiga orkar svara och ta sig tid! :). I nästa vecka blir det nog kameraköp. Ska bli himla roligt!
 
Nikon AF-S DX 55-200/4,5-6GED VR har, som namnet antyder, VR, dvs bildstabilisering. Bra att ha om det är mörkt och man beöver lite längre slutartider. Dessutom har det Fokusmotor, AF-S, vilket gör fokuseringen snabbare och tystare (tystare och snabbare än sigmat,tror jag, har inte testat själv). Sigmat har inte fått så bra kritik på brännvidderna över 200 mm så jag skulle helt klart satsa på Nikons 55-200 VR.
Som normalobjektiv skulle jag köpa Nikons 18-70, som har fått goda recensioner. Om du sen inte tycker ljusstyrkan räcker kan du ju köpa 50/1.8.
Mvh
/ V
 
Det är lite sv årt att få till nåt bra kort svar på dina frågor.
Jag skulle säga ett 17-50(55) med ljusstyrka 2,8 dva en normalzoom med bra ljusstyrka.
Sen som andra objektiv nåt 55-200 som är bra.
Vilka märken som är bra finns det andra som kan bättre än jag.

Ett 50/1,8 är förvisso ljustsarkt och bra till porträtt (både människor och hundar) men kanske inte lika "allround" som en zoom. Kan vara ett bra 3:e objektiv om man upplever att man behöver kortare skärpedjup än man får med zoomen.

Sen kan en bättre blixt än den inbyggda vara bra.
 
Tack för de snabba svaren! Kanske skulle fundera på en Nikon 18-70 nu i första läget ändå då och efterhand se om jag har behov av 50/1.8 och köpa till det då.
Viktor: Jag fick själv känslan av att Nikons skulle vara bättre än sigmat, men jag har inte hittat så mycket på nätet om den och inte hört någon som har den själv.
 
Jag har en Nikon D80 och ett Nikon 18-55 + ett Nikon 55-200 VR. Hade jag haft mer pengar hade jag köpt 18-200 VR men det var så pass mycket dyrare att jag tog 2-objektivslösningen.

Jag är nöjd med båda men tänker nu som tredje objektiv köpa ett lite ljusstarkare objektiv och funderar då på ett Nikon 50 mm 1.8 eller 1.4.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.