Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv...

Produkter
(logga in för att koppla)

booshwah

Medlem
Valet innebär oerhörda kval! Jag vill ta del av någons kunnande och erfarenhet.

Behöver ett teleobjektiv som är billigt på grund av viss, förhoppningsvis övergående, fattigdom.

Pentax SMC-DA 50-200/4-5,6 ED verkar misstänkt billigt. Är det något att ha?

Är det för ljussvagt? Fotar journalistiskt till och från; kan det ojektivet funka till ett sådant - ursäkta uttrycket - "semiprofessionellt" användningsområde?

Kan jag i så fall lika gärna köpa Sigmas superzoom AF 18-200/3,5-6,3 DC?

Jag är hopplöst okunnig. Ville väl helst att någon skulle komma och berätta för mig vad jag inte klarar mig utan. Har någon grepp om detta?

/anders
 
Du kan lika gärna köpa Samsung 50-200/4-5,6.Tillverkas i samma fabrik som Pentax. Det som skiljer är antireflexbehandlingen som är väl så bra hos Samsung/Scheider.Ej att förglömma, det kostar hälften av vad Pentax tar för sitt objektiv. Mycket optik för pengarna!
 
Letade efter ett sådant svar. Såg att 50-200 från Samsung var mycket billigare och det som skiljer är endast antireflex behandlingen alltså? Hur mycket kommer jag sakna den?
 
booshwah skrev:
Intressant, det verkar som om de ger större brännvidd på Pentaxkameror.

hm, vad menar du? Samtliga objektiv som sätts på en kamera med mindre än full storlek på sensorn får en skenbar brännviddsförlängning. På K10d och andra kameror med samma sensorstorlek (APS-C) får du multiplicera med 1.5 för att det skall motsvara en 35mm kamera.

Det gäller alla objektiv.
 
Jo, så är det ju förstås. Men blir inte beteckningarna på objektiven som enbart är avsedda för digitalkameror vilseledande då?

Tittar lite på Cyberphotos produktbeskrivningar. På just Samsungobjektivet står det att det motsvarar 75-300mm på GX-70 och K10D, man har ingen sådan upplysning på Pentaxobjektivet 50-200. Om objektivet bara fungerar på digitala hus, varför inte skriva ut den brännvidd som man får när man använder den på ett sånt?


Jag utgår hur som helst från att du har rätt. :)
Ska försöka få tag i Samsunggluggen om den kommer in nånstans. Verkar prisvärd värre.

/anders
 
hämtat från pentax hemsida

SMC-DA 50-200 / 4,0-5,6 ED Art.nr. 21567
Brännvidd 50-200mm (motsvarar 76,5-306mm i 35mm format)
Bildvinkel 31,5˚ - 8,1˚ (med *ist D/*ist DS)
Bländaromfång f/4,0(5,6) - 22(32)
Konstruktion 11 linselement i 10 grupper
Närgräns 1,1 m
Max förstoringsgrad 0,24X
Filtergänga 52mm
Storlek 66,5 X 78,5mm
Vikt 260g
Hämtat från samsungs hemsida


GX OBJEKTIV 50-200 MM
Brännvidd: 50-200mm (motsvarar 76,5-306mm i 35mm format)
Optisk uppbyggnad: 11 linselement/10 grupper
Bländare: f4 - f5,6
Närgräns: 1,1m
Filter: 52mm
Storlek: 66,5x78,5mm
Vikt 255g

Detta är helt lika objektiv. Det är bara kosmetiska skillnader. Priset är givetvis avgörande
 
booshwah skrev:
Om objektivet bara fungerar på digitala hus, varför inte skriva ut den brännvidd som man får när man använder den på ett sånt?
/anders

Eftersom det i framtiden inte behövs räknas om mellan brännvidd och brännvidd.. folk lär sig hur mkt 50-200 är i verkligheten(på en aps-stor sensor), utan att jämföra med 35mm formatet hela tiden..

Och om de skulle kalla deras DA 50-200 för DA 75-300 så hade man istället fått räkna om hela tiden för att inse att ett FA200 ger lika mkt tele som DA 300, vilket hade blivit totalt snurrigt.. så det är ren logik att behålla brännvidderna, som ju dessutom fysiskt är korrekta..

De som använder större format än småbild, får ju vänja sig vid att 100-150mm inte är så mkt tele t.ex. så varför ska inte de med mindre sensor än 35mm liksom de med större helt enkelt få lära sig vilka bildvinklar en brännvidd ger?

Jag har förresten Samsungen, funkar bra! =)
 
booshwah skrev:
Berattfåtacka, ska leta upp det. :)

/anders

Varken Scandinavian Photo och Cyberphoto har det på lager och har ingen uppgift på när de får några från tillverkaren. Jag tror att de är de enda "webbshoppar" som listar det. Men vad jag förstår har vissa kunnat få tag i det via någon Expertbutik. Så en idé är att ringa runt till lite Expertbutiker och höra.
 
Enl.grossisten är det både kameror och objektiv på gång in. Räkna med ett par veckor. Jag ska själv ha ett sådant
 
booshwah skrev:
Jo, så är det ju förstås. Men blir inte beteckningarna på objektiven som enbart är avsedda för digitalkameror vilseledande då?

Tittar lite på Cyberphotos produktbeskrivningar. På just Samsungobjektivet står det att det motsvarar 75-300mm på GX-70 och K10D, man har ingen sådan upplysning på Pentaxobjektivet 50-200. Om objektivet bara fungerar på digitala hus, varför inte skriva ut den brännvidd som man får när man använder den på ett sånt?


Jag utgår hur som helst från att du har rätt. :)
Ska försöka få tag i Samsunggluggen om den kommer in nånstans. Verkar prisvärd värre.

/anders
Brännvidden är oberoende av vilket hus du monterar objektivet på. Brännvidden är en fysisk egenskap hos objektiv och kan inte ändras annat än om du bygger om objektivet.

Så även om du monterar objketivet på till exempel din sommarstuga så är brännvidden oförändrad.

Det som förändras är bildvinkeln, och isåfall vore det vettigare att lära om folk att använda bildvinkel som ett mått på vad objektivet är för typ (tele, vidvinkel osv).
 
Min sommarstuga har tyvärr inte K-bajonett. :)

Naturligtvis förändras inte brännvidden i sig av vilken kamera gluggen sitter på. Men väl resultatet?
 
booshwah skrev:
Min sommarstuga har tyvärr inte K-bajonett. :)

Naturligtvis förändras inte brännvidden i sig av vilken kamera gluggen sitter på. Men väl resultatet?

nja, förändringen är egentligen skenbar.. eller rättare sagt.. man brukar ju kompensera med att använda en kortare brännvidd på digital från samma fotograferingspunkt, och då förändrar man ju resultatet, men står du på samma plats, och tar en bild med samma objektiv med en aps-sensor digital och en filmpentax, så blir centrum av bilden likadan, samma skärpedjup och utsnitt, så det är bara en beskärning på den digitala av exakt samma resultet.. man har fokuserat pixlarna på mitten av bilden så att säga..

Vad är det för tråkig sommarstuga du har? :p
Min bil har K-bajonett.. då blir mitt FA50 helt automatiskt ett BA160mm.. ;)

Jag köpte mitt Samsung när Expert hade sitt kanonerbjudande(995).. vågade inte annat än att slå till medans det fanns.. =)
 
Hockert skrev:
Letade efter ett sådant svar. Såg att 50-200 från Samsung var mycket billigare och det som skiljer är endast antireflex behandlingen alltså? Hur mycket kommer jag sakna den?
Undrar vad avsaknad av antireflexbehandling innebär. Kanske det handlar om en annan typ av antireflexbehandling. Alla objektiv är mig veterligen antireflexbehandlade.
 
booshwah skrev:
Behöver ett teleobjektiv som är billigt på grund av viss, förhoppningsvis övergående, fattigdom.
Pentax SMC-DA 50-200/4-5,6 ED verkar misstänkt billigt. Är det något att ha?
Är det för ljussvagt? Fotar journalistiskt till och från; kan det ojektivet funka till ett sådant - ursäkta uttrycket - "semiprofessionellt" användningsområde?

Kan jag i så fall lika gärna köpa Sigmas superzoom AF 18-200/3,5-6,3 DC?
Jag är hopplöst okunnig. Ville väl helst att någon skulle komma och berätta för mig vad jag inte klarar mig utan. Har någon grepp om detta?

/anders
Det funkar bra i solljus.
På fotosidan finns fotoskola:
http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/
 
Längre svar

Pentax SMC-DA 50-200/4-5,6 ED är modernt(har snabbfokus och är liten och lätt), har ED(korrisjerade linser för brytningsfel). Det är ett lågt prissatt objektiv(för att ha som storsäljare) med nackdelen att den inte har toppskärpa men det behövs nog inte för pressfoto. Om objektivet är för ljussvagt är en värderingsfråga, men DA18-55/3,5-5,6 har nog bättre bildvinkel/brännvidder för en journalist.
 
jag har redan kitobjektivet 16-45 som är fantastiskt. behöver något "längre". tror jag.

tackar för svaret!
 
995:- på Expert

Köpte Samsung 50-200 för 995:- inkl moms på Expert Vänersborg dec 2006. Har sett det på fler Expertbutiker till samma pris.

På Samsungvarianten står Schneider Kreuznach.

Bra för pengarna. Det är ett lätt, tämligen plastigt objektiv med måttlig ljusstyrka. Men skärpan är bra (mycket mycket bra för pengarna). På min K10D är autofokusen snabb. Bra köp tycker jag för min del.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.