Annons

Objektiv???

Produkter
(logga in för att koppla)

jossekanin

Ny medlem
Hej...

Är nybörjare när det gäller att fotografera. Är på jakt efter ett telobjektiv eller liknande för fotografering av motorsport, roadracing, racing, motocross och liknande. Vad rekomenderar ni? Spelar ingen roll om det är nytt eller begagnat, hade tänkt mig i prisklassen 4000-6000:-, har en Nikon D50.

Tacksam för svar!

Tack på förhand!

Mvh Fredrik
 
Nikon AF-S DX VR 18-200/3,5-5,6G IF-ED

kanske kan vara nå om du lägger på någon tusing på budgeten och om det går att få tag i.
 
En fråga på ungefär samma ämne: I vilka lägen är det värt att lägga extra pengar på ett mer ljusstarkt objektiv? Om man fotar sport i dagsljus, kan man ändå ha någon nytta av det då?
 
rittz skrev:
En fråga på ungefär samma ämne: I vilka lägen är det värt att lägga extra pengar på ett mer ljusstarkt objektiv? Om man fotar sport i dagsljus, kan man ändå ha någon nytta av det då?

svar: ja.
du kan ju använda kortare slutartider. dessutom kan du få kortare skärpedjup.. på gott och ont.
 
Simon har helt rätt.

Sedan får man en annan effekt.
Ofta får man bättre byggkvalité i dyrare objektiv, eller en annan känsla.
Desto dyrare objektiv desto finare glas, (men samtidigt är det så att desto större glas desto dyrare är det att slipa dem).
Ett sätt att se detta är färgernas klarhet.
Trevligare bouqet i oskärpan.

Ett bra objektiv skall gå att köra med största bländare. Det ger en... 3D känsla... att motivet står ut från bakgrunden.

Sedan brukar generellt motljusegenskaperna vara bättre med fast optik men visst finns det variationer.
 
Lånar tråden lite....

Äger ett Sigma 70-300mm APO Super Macro Zoom (ca 2300:).
Hur står det sig gentemot övriga liiite bättre gluggar i just Road Racing sammanhang?

JAG är nöjd med detta men har inga som helst erfarenheter av dyrare gluggar vilket gör min vinkel ngt begränsad i tyckande.

Hur många tusenlappar över, ovan gluggs pris, kan man behöva lägga för att nå en ny nivå på kvalitet på bilderna?
 
JKay skrev:

Äger ett Sigma 70-300mm APO Super Macro Zoom (ca 2300:).
Hur står det sig gentemot övriga liiite bättre gluggar i just Road Racing sammanhang?

Hur det är i just roadracing sammanhang kan jag inte svara på men jag ägde ett sådant objektiv tidigare men bytte upp mig till Sigmas 70-200/2.8. STOR skillnad i byggkvalite, skärpa, så klart ljusstyrka men även i autofokus hastigheten. Alla dessa egenskaper är önskvärda vid sportfoto. Möjligen är 200mm för kort vid roadracing foto (Beroende på hur nära du kommer banan?).

/H
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.