Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv..

Produkter
(logga in för att koppla)

palmen

Medlem
Hejsan.
Ganska ny på det här med kameror och allt vad det innebär. Försöker hitta mig en kamera att växa lite i ;) Men.. Panasonic FZ-20 har allt jag vill ha.. men vad innebär 432mm brännvidd ? hur nära kommer man egentligen ? har man användning av det?
Har läst mig till att 432 mm är cirka 10x förstoring. Har använt min kikare med 10x förstoring för att kolla lite. är det samma sak?

Ingen som har lite bilder med skillnader mellan typ 50mm (normal vinkel ??) och runt 400mm ??
Tacksam att få se isåfall.

//Palmen

Jo. Det var väl vad jag sökte efter iofs. Men jag skulle vilja ha en "riktiga" bilder. stora bilder.
den där lilla bilden såg jag knappt vad motivet var ;) Som sagt. väldigt tacksam för den länken. mer än vad jag fått fram hittills själv!

Robert, alltså du får ta den länken för vad den är: En jämförelse mellan olika brännvidder tagna från samma plats. Tycker det var den perfekta länken för din fråga. Det ger ju en bra bild över vad det får med i en bild från en specifik plats.

Orky skrev:
Robert, alltså du får ta den länken för vad den är: En jämförelse mellan olika brännvidder tagna från samma plats. Tycker det var den perfekta länken för din fråga. Det ger ju en bra bild över vad det får med i en bild från en specifik plats.

Han menar Kims länk..

// Jocke

Jag utgår ifrån att de 432 millimetrarna är den "småbildsekvivalenta" brännvidden (d v s den brännvidd ett småbildsobjektiv skulle behöva ha för få samma bildvinkeln som digitalkamerans längsta brännvidd ger).

Har du tillgång till en småbildsdiaram är det i så fall bara att hålla upp den 432 mm från ditt öga, så ser du vilket bildutsnitt det blir med brännvidden 432 mm. Har du ingen diaram så kan du lätt göra en genom att klippa ett 24 x 36 mm stort hål i ett papper.

Minskar du nu avståndet mellan ramen och ögats pupill till t ex 50 mm ser du bildutsnittet med 50 mm brännvidd o s v.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar