ANNONS
Annons

Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

erkan

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ganska nyligen börjat fotografera då jag bytte upp mig från en vanlig liten fjutt digitalkamera till en EOS 300D. Jag tycker det är skitkul men märker att jag behöver två saker.

1. Ett Zoomobjektiv
2. Stativ

Har ni några bra tips på nybörjarsaker? Har tyvär inte så stor budget och jag har fattat att sådana här saker kostar pengar. Letar med andra ord inte efter det värsta som finns.

Tacksam för svar

//Eric Anderson

Hej!
Roligt att du gett dig in i systemkamerans värld!

Fråga 1: En gissning från min sida är att du här blandar ihop zoom- och teleobjektiv. Zoom betyder bara att du kan variera brännvidden steglöst. Ett exempel är det 18-55mm objektiv som följde med din kamera (såvida du inte köpte enbart huset?) Vad jag tror att du vill ha är ett teleobjektiv för att få "kikareffekt" alltså kunna "komma närmare" saker. Ange gärna hur mycket du kan tänka dig att lägga på ett objektiv, så blir det lättare för oss att ge tips.

Fråga 2: Stativ är något som jag tycker att man ska lägga lite pengar på, det är en investering som lönar sig. Manfrotto har en del trevliga varianter t.ex. 190 och 055 för ca 1500 spänn inkl. ett enklare huvud.

//David

Hmmm...

...Ursäkta min okunnighet. Pris på objektiv, jag har typ 2000 kronor som jag skulle kunna lägga på det, räcker det för något bra?

När jag ändå håller på, kanske inte är rätt forum för detta, men finns det någon sida som förklarar de vanligaste termerna?

//Eric

Det finns tyvärr alldeles för många jäkla termer... Google är inte alltid din vän här tyvärr, men världens "bästa" upplagsverk finns ju, www.everything2.com.

Annars är rådet att hänga på fotosidor, (bland annat fotosidan.se), läsa recensioner, artiklar och allt man kommer över som verkar intressant. Till slut har man lärt sig tillräckligt mycket för att veta vad man inte vet (och kan därmed ställa rätt frågor på rätt plats.) Internet dräller dessutom av nybörjarartiklar av alla slag.

Tills dess kan man lugnt "fråga fel", de flesta fotoentusiaster är just det, entusiaster, och hjälper gärna till och förklarar.

Funderar på om du behöver ett zoomobjektiv i det vidvinkliga området eller ett i teleområdet?

Funderar på om du vill kunna fotografera på stativ utomhus när det är lättbris som blåser eller om det ska vara vindstilla.

Re: Hmmm...

erkan skrev:
...Ursäkta min okunnighet. Pris på objektiv, jag har typ 2000 kronor som jag skulle kunna lägga på det, räcker det för något bra?

//Eric

Ja, det gör det!! Hos Cyberphoto hittar du bl.a. detta objektivet från Sigma och detta från Tamron.

Båda objektiven är otroligt prisvärda! De är s.k. telezoomar - dvs de är teleobjektiv, som har den kikareffekt David skriver om ovan, och de är zoomar, dvs du kan variera hur mycket "närmare" du kommer...

Beträffande de termer du undrar över är det lättare om du ställer konkreta frågor över det du undrar om. Vi är över 30 000 medlemmar här på fotosidan så jag är övertygad om att du kommer att få svar. Jag drar gärna mitt strå till stacken!

mvh Janne

Tack så mycket

Tack så mycket för era svar. Ni verkar ju väldigt hjälpsamma. Sigma objektivet värkar vara bra för min del och jag ska se över vad min ekonomi tillåter ;)

Tack

//Eric

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar