Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Är sugen på att köpa en ny glugg i julklapp åt mig själv.
Jag har nu bara en Canon EOS 350D, planerar att lyxa till det med en 5D mark II när jag har råd.
Men tills dess, hade jag tänkt att uppgradera optiken alltså.
Jag är mest intresserad av att fota porträtt.
Vad är att rekommendera?
En 50mm f1.4 eller 135mm f2.0?

Eller ska man köra på fasta över huvud taget?
Lönar det sig att ha bättre objektiv på en halvbra kamera?

Tacksam för svar!
/Madeleine

Med tanke på att du tänkt köpa en FF kamera i framtiden så bör du ju satsa på optik som passar den i första hand, men som även kan användas på din nuvarande.
För porträtt rekomenderar jag dig att köpa ett EF 85/f1.8, 85mm är klassiskt porträtt objektiv på fullformat, men funkar utmärkt bra för porträtt på din nuvarande kamera också om du ställer dig ett steg längre ifrån, EF 85/f1.8 är absolut inget dåligt budget alternativ, tvärt om, det är faktiskt mycket prisvärt.
Det är optiken som är viktigast när det gäller bildkvalitet, så det lönar sig verkligen att köpa bättre optik till ett billgt hus, det ger bättre bilder än ett dyrt hus och medioker optik.

/kent

Senast ändrad:
Om pengarna finns så kan du kika på 135 2L eftersom den har så skön bokeh. Men annars om du inte riktigt är beredd på att kasta ut 10k när du ska köpa nytt hus så fungerar kents alternativ bra eftersom 85an borde ge bara lite sämre prestanda och den är betydligt bättre både vad det gäller oskärpa och skärpa än 50 1,4 :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto