Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv val

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikon 7000

Avslutat medlemskap
Hej alla ,,, nu när nyår snart är här så tänkte jag ännu en gång prova om jag kan få till en bra bild på fyrverkeri. Ni som fotograferar fyrverkerier vad använder ni för objektiv samt inställningar, att stativ är viktigt vet jag men just objektivet och inställningen är jag inte riktigt kunnig på, så ni som vet bättre kan väl ge ett råd.

God jul
Och
Gott nytt år

Objektivvalet är ju inte lätt att ge några rekommendationer på. Det hänger ju helt på situationen.

Vilket avstånd är det till fyrverkerierna? Är det ett stadsfyrverkeri eller familjens tårta som smälls av?
Val av utsnitt, alltså om du ska ha enstaka fyrverkerier på bild eller hela himlavalvet?

Ställ kameran på stativ, använd fjärrutlösare i bulbläge och manuellfokus på oändligt. Sen är det bara att prova sig fram.

Lite tips på vägen: http://www.carlbomfoto.se/hur-man-fotograferar-fyrverkerier/

Vilket objektiv man väljer är ganska egalt eftersom fyrverkerier inte ställer några större krav på optisk perfektion. Det viktigaste är att välja en brännvidd som gör att man får med hela showen. Senast jag fotade fyrverkerier använde jag ett 70-300mm, men då stod jag några kilometer ifrån. Står man närmare behöver man kortare brännvidd.

Stativ är det absolut viktigaste tillbehöret eftersom man får med mer fyrverkerier ju längre slutartid man har. Fjärrutlösare är också bra, men inte lika nödvändigt. Ställ bländaren på f/11, ställ in fokus på hyperfokalavståndet och slutartiden på 10-20 sekunder.

När de sköt raketer utanför lägenheten för ett par år sedan var det vidvinkel genom öppnat fönster från lägenheten jag körde med.
Senast jag fotade så använde jag dock ett 70-200 då fyverkerierna ägde rum någon kilometer bort. Så det beror på situationen som tidigare sagt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar