Annons

Objektiv till vimmelfoto (Canon)

Produkter
(logga in för att koppla)
handbolls_gurun skrev:
Köpt mitt Canon 16-35 / 2,8. Så får du bästa vidvikelzoomen någonsin=)

jag hoppas du inte köper objektivet och struntar i blixt, annars lär du få en redig danskväll med fokusen liktförbaskat...

Så vad du än köper för objektiv så får du nog räkna med en blxit och hur du än fotograferar på dom där krogarna så blir det nog endå bättre bilder med blixt. Så blixt är prio 1 och objektiv prio 2.

Jag avskyr dessa fotografer så jag vet itne varför jag hjälpte till... ;)
 
Kalle_B skrev:
jag hoppas du inte köper objektivet och struntar i blixt, annars lär du få en redig danskväll med fokusen liktförbaskat...

Så vad du än köper för objektiv så får du nog räkna med en blxit och hur du än fotograferar på dom där krogarna så blir det nog endå bättre bilder med blixt. Så blixt är prio 1 och objektiv prio 2.

Jag avskyr dessa fotografer så jag vet itne varför jag hjälpte till... ;)

Jo tack jag är fullt medveten om att blixt är det viktigaste i vimmelfotografi. Men jag har redan en bra blixt och ska snart uppgradera mig till Canons värsting.

Sen är det alltid bra att veta vad man siktar på så man har något att sträva efter och det är där objektivet kommer in:)
 
Varför envisas all om 16-35 ?
17-40 är ett alldeles utmärkt alternativ, iaf på min 5D, kostar en tredjedel av priset och det är sällan jag saknar lägre bländartal när jag mingelfotar. 4 är alldeles utmärkt, Grymt snabb AF har den oxo.

5D , 17-40, 580exII sen en st-E2 på det så har du en dröm kombo... att ha blixten på kameran är något jag helst slipper nånsin ha igen...
 
Tack alla som har svarat och engagerat sig, men jag har sedan ett tag tillbaka köpt 17-40 objektivet och jag är väldigt nöjd med resultatet men kan dock ibland sakna lägre bländartal fast inte i samband med vimmelfoto.

Over and out.
 
karmakid skrev:

5D , 17-40, 580exII sen en st-E2 på det så har du en dröm kombo... att ha blixten på kameran är något jag helst slipper nånsin ha igen...

Var fäster du blixten? blixtskena eller liknande? Och kör du med blixt rakt på, eller omnibounce och vinklad?
 
karmakid skrev:
Varför envisas all om 16-35 ?
17-40 är ett alldeles utmärkt alternativ, iaf på min 5D, kostar en tredjedel av priset och det är sällan jag saknar lägre bländartal när jag mingelfotar. 4 är alldeles utmärkt, Grymt snabb AF har den oxo.

5D , 17-40, 580exII sen en st-E2 på det så har du en dröm kombo... att ha blixten på kameran är något jag helst slipper nånsin ha igen...
17-40 på en 5D? Galet!

Körde mingel med ett Tamron 11-18 mm på en Nikon D80 (kör dock Canon vanligtvis) och jag har minst sagt fått blodad tand för kombinationen extremvidvinkel + mingelfoto.

Nedan ser ni länkar till tre bilder tagna nu i söndags (2008-01-27) åt Nattstad.se här i Göteborg.

ISO 1000, f/4.5 till f/5 samt 1/10 till 1 s typ:

http://mandrean.files.wordpress.com/2008/01/05_vimmel_080127.jpg
http://mandrean.files.wordpress.com/2008/01/13_vimmel_080127.jpg
http://mandrean.files.wordpress.com/2008/01/31_vimmel_080127.jpg

Gillar ni bilderna finns det fler bra på min blogg (såväl som mina kollegors "dåliga" bilder som jag smådissar, hehe): www.mandrean.se
 
Senast ändrad:
Sebastian Mandrean skrev:
17-40 på en 5D? Galet!

Körde mingel med ett Tamron 11-18 mm på en Nikon D80 (kör dock Canon vanligtvis) och jag har minst sagt fått blodad tand för kombinationen extremvidvinkel + mingelfoto.

Varför är det galet med 17-40 på en 5D, det blir ju lika mycket vidvinkel som 11-18 på en D80.

Eller ?
 
Galet som i sjukt fräckt. Dessutom är kombinationen lite vassare än D80 + Tamron 11-18, inte sant?

(Jag hoppas det framgick med "blodad tand"-biten att jag även tycker att 11-18 mm på en APS-C är sjukt fräckt.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.