ANNONS
Annons

Objektiv till vimmelfoto (Canon)

Produkter
(logga in för att koppla)

pappas

Medlem
Hej, mitt namn är Andreas och jag har nyligen börjat fota vimmelbilder på en nattklubb här i Borås.

Jag har en Canon EOS 400D med kitobjektiv än så länge, men jag märker att när jag är ute och fotar så har mitt 18-55mm objektiv svårt att hitta fokuspunkt i de flesta lägena.

Min fråga är vad ni tycker passar bäst som "vimmelobjektiv". Ska man leta efter något med extrem vidvinkel och som är ljuskänsligt, i såfall vilket passar bäst?

Är tacksam för så många svar som möjligt.

Mvh. Andreas

Men en bra blixt som Canon 430 EX ska det inte vara problem att hitta skärpan om du kör One Shot-autofokus. Autofokusbelysningen gör fokuseringen till en barnlek.

Det objektivet du har borde fungera väl till vimmelfoto.

froderberg skrev:
Men en bra blixt som Canon 430 EX ska det inte vara problem att hitta skärpan om du kör One Shot-autofokus. Autofokusbelysningen gör fokuseringen till en barnlek.

Det objektivet du har borde fungera väl till vimmelfoto.

Så när det är såpass mörkt som det är inne på nattklubbar så räcker det med att man har en bra blixt så ska det inte vara några problem?

Annars så är det som så att jag ändå ska köpa ett nytt objektiv och vill ha tips om vilket som lämpar sig bäst för den här typen av fotografi.

pappas skrev:
Så när det är såpass mörkt som det är inne på nattklubbar så räcker det med att man har en bra blixt så ska det inte vara några problem?

Annars så är det som så att jag ändå ska köpa ett nytt objektiv och vill ha tips om vilket som lämpar sig bäst för den här typen av fotografi.

Hur mycket vill du ge?

18-50 tamron eller nåt liknande

18-50 tamron eller nåt liknande med ljusstyrka 2.8
vore perfekt för porträttvimmelbilder tycker jag.
Nu använder jag ett 20-35 f2.8 canon som gör jobbet kanonbra.
kolla på www.nattstad.se och gå till fliken vimmel och välj malmö. Alla bilder från etage är mina och tagna med ett 20-35 så när som på en omgång då jag använde ett fisheye bara för att ha lite kul...

Det spelar i princip ingen som helst roll vilket normalobjektiv du använder om du bara kör vanligt vimmel för någon hemsida.

Det är sällan folk står placerade helt bredvid varandra, så för att få bra skärpa över bilden är bländare f/4 eller högre att rekommendera. Därmed spelar det i princip ingen roll om du har ett Canon EF-S 18-55/3.5-4.5 eller ett 17-55/2.8 IS.

Utgå ifrån f/4 till f/5 och ISO 800. Justera slutartiden efter behov. Gärna lååånga för mycket bakgrundsljus (1/4 till 2 sek beroende på situation).

Satsa pengarna på en bra blixt istället! Jag vet inte vad jag skulle göra utan min 580 EX ute i vimlet...

(EOS 10D + Tamron 17-50/2.8 @ f/5, ISO 800 & ~1 sek.)

http://www.festen.se/images/vimmel/20071020_parklane/images/01_festen_se_071020.jpg

Senast ändrad:
Sebastian Mandrean skrev:
Utgå ifrån f/4 till f/5 och ISO 800. Justera slutartiden efter behov. Gärna lååånga för mycket bakgrundsljus (1/4 till 2 sek beroende på situation).

2 sekunder!? de är la ganska omöjligt? två orsaker till de. de går inte att hålla still kameran i 2 sek? eller så kan motivet(personerna) inte stå still i två sekunder. jag testade själv med min 400d 18mm med 2 respektive 1 sekund slutartid. blev inte bra bilder. använde dessutom ett enbensstativ. men jag kanske är

Det är väl bättre att ha ett objektiv som inte är så extrem vidvinkel. (Tror inte motiven vill ha ett objektiv rakt på näsan :).)

1-2 sekunders slutartid är perfekt. Givetvis ska du använda blixt då också för att "frysa" personerna. Den långa slutartiden är, som det redan sagts, enbart för att man ska få in lite av det naturliga ljuset också

gatica skrev:
2 sekunder!? de är la ganska omöjligt? två orsaker till de. de går inte att hålla still kameran i 2 sek? eller så kan motivet(personerna) inte stå still i två sekunder. jag testade själv med min 400d 18mm med 2 respektive 1 sekund slutartid. blev inte bra bilder. använde dessutom ett enbensstativ. men jag kanske är
Det är annorlunda från situation till situation, men längre slutartider uppemot 2 sekunder är något jag ofta får användning av ute i vimlet. Dock påstår jag inte att du skall dra till närmsta krog och köra med 2-sekunders slutartider. Detta nyttjar man snarare på ställen mycket lite omgivningsljus för att få med så mycket som möjligt av det.

Ju mer omgivningsljus desto snabbare slutartider gäller förmodligen i regel vid vimmelfoto.

Självklart behövs, precis som Joakim Thörne säger, en blixt (som man dessutom kan använda korrekt) för att resultatet skall bli bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar