Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
puttar upp

ingen som vet?

har jag glömt nämna något? behöver ni veta något mer?

Problemet är nog att säljaren inte vet vad han säljer, eller förstått vidden av att beskriva sitt objekt.
Det bästa är om han får behålla sitt objekt, vilket då förmodligen kommer att hamna i containern.

Kan det kanske vara en generell koppling som man behöver en adapter till? I forntiden (på 60-talet) såldes en del objektiv med generell fattning från de så kallade pirtatillverkarna. Till dessa skulle man köpa en adapter som passade till den egna kameran. Kan det vara en sådan generell fattning du ser där, möjligen?

Per.

ROYSAN skrev:
Problemet är nog att säljaren inte vet vad han säljer, eller förstått vidden av att beskriva sitt objekt.
Det bästa är om han får behålla sitt objekt, vilket då förmodligen kommer att hamna i containern.

jag har redan köpt det som jag skrev i mitt första inlägg.

En "T" adapter heter dom va?
Brukar kosta flera gånger mer än ett fyndobjektiv.....
Om dom överhuvudtaget finns numera.

De moderna pritaobjektiven är så avanacenrade att de bygs för respektive fabrikats bajonett,
Så det verkar inte finnas sådan adaptrar numera.

Det ser inte ut som objektivet har T-adapter tycker jag, utan som ett objektiv med fast bajonettfattning. T-adaptrar finns annars att köpa hos bl a Photax för ett par hundra kronor.

Finns det ingen bokstav eller bokstavskombination i närheten av bajonetten som antyder för vilket kameramärke objektivet är avsett?

Olle

HCM skrev:
det här är det enda som finns skrivit: YS-OM1 JAPAN
Jag vet inte om YS-OM1 har något med bajonettfattningen att göra. Sitter det en avtagbar adapter på objektivet och står i så fall texten på adaptern? Om så är fallet kanske bokstäverna betyder att adaptern är till för att använda ett Yashicaobjektiv på ett Olympus kamerahus, eller möjligen vice versa.

Olle

Lite googling tyder på att ditt objektiv är rätt gammalt, och att XQ-objektiv finns med (adapter till) skruvgänga.

Jag röstar fortfarande på att det är en specialfattning som behöver adapter.

Per.

Det ser nästan ut som om det skulle kunna vara Olympus OM bajonett på objektivet.

Är den övre "pinnen" fast och rör sig med bländarringen och den nedre fjädrande och sluter bländaren? Är diametern på fattningen 44,5 mm?

Om svaren på ovanstående frågor är ja, sätter jag en femöring på att det är ett objektiv för Olypus OM.

/Daniel

tack!

tack alla, speciellt tack till dig daniel. nu vet jag änligen vad det är för något :)

nästa fråga eftersom jag nu vet att jag inte kommer behöva det... vad kan man begära i pris, given att den är i okej till bra skick?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar