Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till samsung gx10

Produkter
(logga in för att koppla)

Agoney

Medlem
Hej

Jag vill ha tag i ett dugligt vidvinkel + teleobj till min samsung gx10.
Vilken kan ni rekommendera?

Hälsningar
Dan

Senast ändrad:
Agoney skrev:
Hej

Jag vill ha tag i ett dugligt vidvinkel + teleobj till min samsung gx10.

Enklast är att fråga i Pentax-forumet då Samsung använder samma objektivfattning (Pentax KAF) som Pentax och dessutom har ett tekniskt samarbete med Pentax. (GX10 är i princip samma kamera som Pentax K10D).

Nå, med det sagt...
Vidvinkel - ja, vad är din prisklass, vill du ha zoom eller fast brännvidd?

Zoom: Pentax DA 12-24 f/4 finns och är uppskattat, ett trevligt objektiv. En prisbilligare lösning är Sigma AF 10-20.

Fast brännvidd: Pentax har ju DA 14 f/2,8 och DA 21 f/3,2 Limited.

Tele:
Ett bra och prisvärt porträttele är Pentax FA 50 f/1,4, men du kanske vill ha mer räckvidd än så? Pentax DA 70 f/2,4 är ett fantastiskt objektiv...

Vill man ha zoomar så finns det många alternativ.
Pentax/Samsung 50-200 f/4-5.6 är bra och prisvärt, särskilt under Samsung-namnet. Vill man ha mer räckvidd så finns Sigma 70-300 APO. Dyrare - och bra! - alternativ är Pentax DA Star 50-135 f/2,8 och Sigma AF 100-300 f/4 EX.

En lösning är ju Pentax DA 18-250 f/3,5-6,3 - då får man ett "allt-i-ett" objektiv, både vidvinkel och tele. Det är inte lika bra som separa objektiv, men uppskattas ändå av många.

Hälsar
R

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar