Annons

Objektiv till rockkonserter

Produkter
(logga in för att koppla)

Angeles

Ny medlem
Hej!
Jag är ganska ny inom fotograferandet men
har funnit det stora intresset;
att fotografera på konserter...

Frågan är bara vilket objektiv jag ska satsa på..
Ett teleobjektiv med väldig tolerant ljusstyrka
hade jag tänkt...Vad tror ni?
Och vilket (under 5000:) objektiv
skulle ni med lite mer erfarenhet rekomendera?

Väldigt tacksam för svar!
Vänligen/ Emma
 
85/1,8 eller 50/1,4 beroende på hur nära scenen du står, behöver du telezoom så finns det nog ingen passande i den prisklassen vad jag vet
 
Vilket kamerahus skall det användas med? 85 1.8 är ett kanon bra val, som redan tipsats om, och finns till olika tillverkare.
 
Dess objektiv har jag kört med i några år.
17-40 4L
50 II 1.8
70-200 4L

Kört med dem på både 350D hus och 1D MkIII hus

Varit nöjd med bilderna som har tagits.
 
I den prisklassen kan du knappast hitta ljusstarka originalobjektiv och ljusstyrka är det primära !!

Köp en ljusstark zoom fån Tamron eller liknande som har minst 2.8 över hela omfånget är mitt tips.

Fota RAW om du har möjlighet eftersom vitbalans alltid är ett problem med konsertljus.

Vrid upp ISO tills du kommer ner på /125 eller helst 1/160 så är du på god väg :)

Lycka till

Jag har fotat de flesta svenska banden och en hel del utländska och det är en rolig del av fotograferandet.


Här kan du se ett litet urval av de senaste
http://www.mostphotos.com/gallery.php?memberid=1449&querytype=gallery&referenceid=1449
 
Ljustyrka f2.8 räcker inte långt på mörka rockkonserter om du inte vill köra i väldigt höga Iso, ett begagnat 50/f1.8 (1.4) och 85/f1.8 är dom bästa verktygen för ändamålet med din budget.

/kent
 
Snattar tråden lite...
Vad krävs för att få tillstånd att fota på konserter?
Jag ska se Lenny Kravitz i juni och har funderat på att ta med kameran, men på biljetten står det att kameror inte är tillåtna.
Hur brukar ni göra?
 
Ring arrangören och fråga hur du bäst ordnar tillstånd. På en del ställen räcker det med att du frågar i princip.

Om objektiv: Flera har rekommenderat 85mm f/1.8 i den här tråden, men glöm inte tvillingobjektivet 100mm f/2. En smula längre, samma snabba autofokus och fina ljusstyrka. Kostar bara ett par hundringar mer.
 
Det beror ganska mycket på vad det är för storlek på scenen. Är det en stor scen så behöver du antagligen en normal och ett tele och dessutom kan du klara dig på 2,8 rätt bra eftersom att stora scener brukar ha bra ljus. Är det en liten scen så tycker jag att vidvinkel fungerar bäst.

Tamron 28-75/2,8 funkar bra på mellanstora scener.
Canon 16-35/2,8L är bra på mindre scener, men kostar skjortan. Ett fast vidvinkelobjektiv vore kanske mer ekonomiskt, men samtidigt krångligare just eftersom att det är fast.
Canon 70/80-200/2,8L eller motsvarande är bra för större scener. Just Canons dito kostar skjortan, men det finns dels den äldre 80-200/2,8L (som är tung men bra) och dels andra tillverkares motsvarigheter (Tokina, Sigma etc).

Som du kanske märker föredrar jag zoomobjektiv. Jag tycker att fasta begränsar mer, men är det allt för dåligt ljus så har man väl inte så mycket val. De konsertbilder jag har lagt upp här är tagna med Tamron 28-75/2,8 och Canon 28-70/2,8L.
 
Jag har alltid fotat konserter med mitt Tamron 17-50/2.8 och känner att jag gärna skulle ha lite längre tele, typ 24-70/2.8L som kostar skjortan.

Men jag ska nog köpa ett 85/1.8 sålänge istället, för att få ljusstyrkan.
 
Jag fota Mando Diao + Adam Tensta i lisebergshallen i fredags...

Verktyg:
17-40/4
85/1,8
70-200/2,8
300/2,8

Låg på mellan ISO1250 och 2500.
Dock är jag nog inne på att byta mitt 17-40 mot ett 16-35/2,8... bita i de sura äpplet å lägga upp plånboken.
 
Du kommer att få lika många förslag som det finns objektiv. Ljusstyrka vinner i längden. Brännvidd beror på vilken typ av scener du fotar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.