Annons

Objektiv till porträttfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

lancelot

Aktiv medlem
Vad brukar du använda dig av för objektiv då du fotograferar porträttfoto i studiomiljö.

Känns liksom som att det är allt mellan himmel och jord som används, men har du något favoritobjektiv som du brukar använda dig av?
 
Mjo, f/1,4 kostar ju tyvärr 4 gånger så mycket så jag skulle nog rekommendera 1,8 ifall du absolut inte behöver det extra lilla skärpedjupet. Jag ställde denna frågan också en gång när jag skulle köpa nya objektiv och fick även svaret att 1,8:an är skarpare.

Men det gällde Nikons egna. För övrigt är ovan nämnda objektiv min klara favorit i dom flesta situationer då man inte behöver zooma. :)
 
Ja, jag sitter nämligen och funderar oerhört på vilket objektiv jag ska använda och i vilken miljö jag ska utgå ifrån... Jag ska nämligen göra en "feel-good-stillbildsfilm" till Apoteket (klar i början av december) med både inomhus- och utomhusscener. Däremot kan jag inte riktigt bestämma mig ifall jag ska använda mig av något i stil med 50 mm f/1.4, eller ifall jag ska köra på något kraftigt påkostat zoom-objektiv som i vissa bildscener hade skapat ett spännande förhållningssätt till både omgivningen och modellen/modellerna.




Raslon skrev:
Mjo, f/1,4 kostar ju tyvärr 4 gånger så mycket så jag skulle nog rekommendera 1,8 ifall du absolut inte behöver det extra lilla skärpedjupet. Jag ställde denna frågan också en gång när jag skulle köpa nya objektiv och fick även svaret att 1,8:an är skarpare.

Men det gällde Nikons egna. För övrigt är ovan nämnda objektiv min klara favorit i dom flesta situationer då man inte behöver zooma. :)
 
Det finns bara ett objektiv. Nikon AF DC-Nikkor 105mm f/2D.

Förutom det använder jag även Nikon AF 50/1,4 då jag behöver vidvinkliga bilder.
 
*host, host* Ja,.. släkten lär ju inte få några julklappar då jag är klar med mina objektivinköp :) hehe

PerFogelberg skrev:
Det finns bara ett objektiv. Nikon AF DC-Nikkor 105mm f/2D.

Förutom det använder jag även Nikon AF 50/1,4 då jag behöver vidvinkliga bilder.
 
lancelot skrev:
Vad brukar du använda dig av för objektiv då du fotograferar porträttfoto i studiomiljö.

Känns liksom som att det är allt mellan himmel och jord som används, men har du något favoritobjektiv som du brukar använda dig av?

Det första, och som är mest avgörande är ju vilket avstånd du har till förfogande. Nästa viktiga parameter är om du kör analogt med 35mm film eller om du använder Digital systemkamera med cropfaktor 1,5 eller 1,6 Teleobjektiv ger snyggast bilder med bästa perspektiv men det kräver å andra sidan ganska stort avstånd mellan dig och modellen. Om du använder 35mm film så är 85mm/1,8 ett förträffligt objektiv för porträttfoto. Jag fotograferar med en Nikon D100 med cropfaktor 1,5. I min studio kan jag fotografera på ett avstånd av maximalt 5,5meter. Jag använder min Zoom på 35-70mm/2,8 väldigt mycket dels för att den är bekväm att använda på det avståndet dels för att den är väldigt skarp.
Rena porträttbilder brukar jag fota med mitt 105mm/2,8 macro objektiv. Det blir lite för skarpt men det går att fixa i efterhand i PS.
Ibland önskar jag att jag hade mer plats så att jag kunde använda mitt 70-200mm/2,8 det hade ju gett mig lika fina bilder i studion som jag får utomhus.
 
Re: Re: Objektiv till porträttfoto

Maxieboy skrev:
Det första, och som är mest avgörande är ju vilket avstånd du har till förfogande. Nästa viktiga parameter är om du kör analogt med 35mm film eller om du använder Digital systemkamera med cropfaktor 1,5 eller 1,6
Jag kör uteslutande med Toycameras (vilket inte har med denna diskussionen att göra) samt med digigala systemkameror (vilket har med denna diskussionen att göra) :)

Teleobjektiv ger snyggast bilder med bästa perspektiv men det kräver å andra sidan ganska stort avstånd mellan dig och modellen.
Det är troligen ett teleobjektiv som jag kommer få mest nytta av även i framtiden. Dessutom kommer många av scenerna i reklamen utspela sig utomhus, vilket gör det enkelt att använda sig av ett teleobjektiv.

I min studio kan jag fotografera på ett avstånd av maximalt 5,5meter. Jag använder min Zoom på 35-70mm/2,8 väldigt mycket dels för att den är bekväm att använda på det avståndet dels för att den är väldigt skarp.
Det är ungefär samma maxavstånd jag har tillgång till här i Växjö. Däremot har jag (via en framtida arbetskollega) tillgång till en mycket större studio i Malmö där jag kommer att ta en del av bilderna.

Rena porträttbilder brukar jag fota med mitt 105mm/2,8 macro objektiv. Det blir lite för skarpt men det går att fixa i efterhand i PS.

Ja.... det är just det jag är rädd för... dvs att resultatet blir för skarpt. Jag vill ha någon form av "mjukhet" eller "softhet" i bilden, och ändå nästintill så att ljuset blir något platt. Ändå vill jag inte göra allt för många ändringar i PS i efterhand. Men visst må jag hålla med dig om att 105mm/2.8 är en helt underbar liten skönhet :)


Ibland önskar jag att jag hade mer plats så att jag kunde använda mitt 70-200mm/2,8 det hade ju gett mig lika fina bilder i studion som jag får utomhus.

Det sista du sa gav mig inspiration till en helt annan bild (utanför själva reklambilderna)... Det vore nämligen läckert att testa ett sådant objektiv i en bowlinghall. Fast jag tror visserligen inte att ägarna hade varit glada över att ha ett antal modeller springandes på banorna :) skratt

Vill förrsten passa på att tacka för ett mycket bra och givande svar.

Med fokus på målet,
David
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.