Annons

objektiv till porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle valt ett 50mm f/1,4 för en aning snyggare boke (oskärpa), USM och bättre kvalitet än 50mm f/1,8.

Tycker du 50mm är för kort verkar ju 85mm f/1,8 vara ett lysande objektiv. Båda har tillräckligt stor bländare för att få kort skärpedjup med din digitala kamera. Båda ger också rätt snygga bakgrunder av de bilder jag sett att döma.

Är du intresserad av makro är ju ett makro i 60-100mm-klassen intressant. De brukar också vara ruggigt skarpa. Men du kan inte få skärpedjupet riktigt lika kort.

/Pontus

tackar så mkt för alla svar och alla utförliga svar av tåliga fotointressenter =)

det är bra att ha ngn att fråga!!

Re: Re: objektiv till porträtt

ma59 skrev:
Glöm inte, när detta med cropfaktorn nämns, att skärpedjupet alltid enbart hänger på den verkliga brännvidden samt använd bländare!
Njae, brännvidden spelar ingen roll i sig.

Skärpedjupet beror av (för "normala" motivavstånd) avbildningsskalan ("förstoringsgraden") och bländaren.

PD

Pongu skrev:
Jag skulle valt ett 50mm f/1,4 för en aning snyggare boke (oskärpa), USM och bättre kvalitet än 50mm f/1,8.

Tycker du 50mm är för kort verkar ju 85mm f/1,8 vara ett lysande objektiv. Båda har tillräckligt stor bländare för att få kort skärpedjup med din digitala kamera. Båda ger också rätt snygga bakgrunder av de bilder jag sett att döma.

Är du intresserad av makro är ju ett makro i 60-100mm-klassen intressant. De brukar också vara ruggigt skarpa. Men du kan inte få skärpedjupet riktigt lika kort.

/Pontus

värt att nämna är också att det är en "micro" usm motor i den dyrare = inte riktig usmmotor...

har på senare tid börjat fundera på att skippa 50/1.4 och köpa ett 85/1.8 usm istället...

Vilket objektiv man väljer beror kanske på vilken sorts porträtt man gillar att fotografera.

Många börjar med att köpa 50/1,8. Nästa steg är kanske att köpa ett 28-70/2,8 eller liknande. Är man riktigt fast på porträttfoto är 85/1,8 eller 85/1,4 ett bra val.

16-35 mm till miljö- och helbilder.
50 mm till hel- och halvbilder.
85 mm till halv- och ansiktsbilder.
90-100 mm makro till ansikts- och närbilder.

Som porträttfotograf behöver man ett urval av objektiv. Vilka som passar är väldigt individuellt. Det går att ta bra bilder med billiga objektiv.

Re: Re: Re: objektiv till porträtt

PMD skrev:
Njae, brännvidden spelar ingen roll i sig.

Skärpedjupet beror av (för "normala" motivavstånd) avbildningsskalan ("förstoringsgraden") och bländaren.

PD

...ja, nåt har jag isåfall uppenbarligen fattat fel.OK att bli korrigerad - vilseleda nån vill jag ju inte!

hailstorm skrev:
värt att nämna är också att det är en "micro" usm motor i den dyrare = inte riktig usmmotor...

???
Mikro USM är en USM-motor, men billigare och simplare än "Ring-USM".

Mikrovarianten är tystare än en standard-/ icke USM-motor.
Den är inte lika snabb som en Ring USM, samt saknar "Full Time Manual"-fokuseringen, men en USM är det.Varför annars kalla den USM?

ma59 skrev:
???
Mikro USM är en USM-motor, men billigare och simplare än "Ring-USM".

Mikrovarianten är tystare än en standard-/ icke USM-motor.
Den är inte lika snabb som en Ring USM, samt saknar "Full Time Manual"-fokuseringen, men en USM är det.Varför annars kalla den USM?

50/1,4 har micro USM och även "full time manual focus"

Det jag ville ha sagt var att det inte är samma motor som i 300/2.8L tillexempel... Ville slå ett slag för det då Canon aldrig skriver ut det i objektivbeteckningar mig veterligt... bara i manualer.

Jag har precis börjat prova lite porträttfoto med min EOS 20D och Tamron 28-75 tycker det funkar bra. Exempelbild, utsnitt.
Jag har även ett 50/1.8 men jag har inte provat med detta objektiv ännu. / Thomas

hailstorm skrev:

Japp, men det gör inte så stor skillnad på en fast 50mm. Det viktiga är FTM, full time manual, som gör att man kan låta kameran fokusera på ansiktet och sedan antingen "gunga" in skärpan med kroppen eller finjustera skärpan till t ex ögonen medan man håller avtryckaren halvvägs nedtryckt.

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar