sofia s skrev:
hmm...
ja det är ju en del att tänka på....
som sagt är man ju helt ny på detta område, så vad bokeh och crop står för är för mig en gåta.
Men om jag summerar ihop det hela så verkar de flesta föredra 85 eller 50 fast brännvidd för porträttbilder?! Är det ok att köra på en av dessa för både helkropps och halvkropps eller borde man ha en av varje?
Fast köper man Tamronen med zoom får jag ju in båda dessa brännvidder, men tappar således i skärpedjupet....och som jag utläst det hela är det snyggare med kort skärpedjup vid just porträtt fotografering??
Samma brännvidd ger alltid samma skärpedjup oavsett det är en zoom eller fast optik, och vad som är "snyggare" är egentligen bara upp till dej ;-)
Tamrons 28-75 blir i vilket fall en bra allroundare för detta användningområdet, porträtt med en "crop" DSLR.
"Normalt" brukar man använda "större" bländare/"längre" brännvidd för porträtt, just för att dessa (för sej och ännu mer tillsammans) ger kort skärpedjup.Om sen tex 75mm, eller längre än det, passar bäst för DEJ är ju...upp till dej det.
Lita på vad du ser och tycker om när du börjat få fram lite bilder.
-----------------------------------------
BOKEH = ett ord för det område av motivet/bilden, som ligger i oskärpa.Pga diverse optiska fenomen kan detta oskarpa område i bilden se olika vackert/fult ut, därav begreppen "dålig bokeh/bra bokeh".
En sak som brukar anses bra är om bländaren i objektivet har stort antal lameller, (blad).
Då blir eventuella reflexer i för-/bakgrunden som pga oskärpan förstorats upp lite grann, lite mindre störande.
Du har säkert sett fem/sexkantiga reflexer i en del bilder, den formen kommer av antalet lameller/blad, i bländaren.
-----------------------------------------
CROP = beskäring.
Alltså ett ord för att beteckna den mindre storlek på bildsensorn i de flesta Digitala sytemkamerorna vs storlekn på negativrutan i en "vanlig småbildskamera för film".
*Att man sen snackar om "crop-faktor på 1,6" tex är ju bara förvirrande, man beskär ju inte med 1,6 utan med 0,625 i fallet Canon.
Dvs "småbilds-filmrutan" är beskuren med faktorn 0,625 för att få fram sensorstorleken på tex Canon 350D.
*Däremot, som frakommit tidigare i diskussionen, blir med en viss given brännvidd på en 350D bildens bildvinkel (hur mkt man får med av ett motiv i höjd/bredd) densamma som den skulle blivit med 1,6 längre brännvidd på en småbildare/film-kamera.
Därför används ofta(re) begreppet "förlängningsfaktor" istället, vilket jag anser är mkt mer korrekt, även om det "bara" avser att ange den trängre bildvinkeln.
Jag har också rätt ofta skrivit "crop-faktor" i resonemang kring dessa saker, mest för det redan blivit ett etablerat uttryck i ämnet (om än lite dumt när det anger "fel" sak).
Om man skriver tex "beskäringsfaktor 0,625" istället för att skriva "beskäringsfaktor 1,6", då tycker jag man är rätt ute, men blir nog ändå inte så lätt ändra saker som redan "fastnat" som begrepp...
Krångligt kan det bli, men jag hoppas jag förklarat mej hyggligt tydligt.