Annons

Objektiv till Omlympus E-500

Produkter
(logga in för att koppla)

Marleéne

Ny medlem
En fråga till alla de som kan.

Jag har en Olympus E-500 med två standardobjektiv som medföljde kameran.

Nu är det dock så att jag tycker att dessa två objektiv är för ljuskänsliga. Dvs de kräver mycket ljus för att bilderna ska bli bra. Vid vanliga "hemmabilder" så är det väl ok i alla fall, men jag fotograferar rörliga motiv (katter) på ganska nära avstånd och i befintligt ljus inomhus. Jag kan heller inte fota med blixt då katternas ögon blir jobbigt röda och fula då. (redigering i efterhand är lättare sagt än gjort)

Så jag behöver alltså ett objektiv som fungerar bra i befintligt ljus och kan ta skarpa bilder på mer eller mindre rörliga motiv.

Någon som har några tips på objektiv??

Marleéne skrev:
Någon som har några tips på objektiv??
Min första tanke när jag såg din fråga var att föreslå dig en blixt FL-36, som du kan vrida, vinkla samt eventuellt spegla ljuset från med olika reflektorer. Med den interna blixten i manuellt läge och nerdragen i styrka, så kan man även trigga en/flera externa gamla/nya blixtar mha en slavtändare t.ex. Hama 6977. Då kan du kringgå problemet med röda ögon.

Kollade senare på dina imponerande bilder på de blåögda katterna. Fint komponerade foton med mycket bra balans i färger och hantering av befintligt ljus (du fotar i RAW-format förmodar jag).

Jag kan stämma in i tidigare rekommendation angående ZD50mm/2.0 Macro, som förutom att ge dig möjlighet att begränsa skärpedjupet även tecknar otroligt skarpt, vilket ger bilder på t.ex. motiv med hår och päls den där önskvärda extra kicken. En nackdel med makro-objektiv kan vara att dessa ofta har en lång tätskuren fokusgänga, så att gånglängden mellan ändlägena gör att fokuseringstiden kan vara irriterande långsam vid fotande av snabba motiv.

Jag förmodar att du dels har ZD14-45mm/F3.5-5.6 till din E-500, där min erfarenhet är att jag behöver blända ner detta något steg för att få bästa skärpa. Därför har jag köpt det ljusstarkare ZD14-54mm/F2.8-3.5 istället, som jag är mycket nöjd med. Börja med att kolla använd brännvidd på de foton du redan tagit. Är det mest telebilder som du tagit med telezoomen ZD40-150mm/F3.5-4.5, ja då blir nog det ljusstarka Sigma 30mm/F1.4 för kort. Visserligen kan man komplettera 50mm makrot med en telekonverter EC-14, vilket ger dig ett 70mm/F2.8, men är det mer tele du behöver, så finns bara 4x telezoomen ZD50-200mm/F2.8-3.5 kvar att rekommendera, inom en rimlig prisgräns. Vid brännvidden 150mm håller den F3.2 vilket är knappt ett bländarstegs vinst från det du redan har idag. Ändå tycker jag att 4x telezoomen är mycket bra, vilket man ser inte minst på bildresultatet. Den innehåller dock mycket glas av bra sort, så den väger närmare kilot. Tyngden hos zoomen kan göra att det inte blir lika smidigt att hantera som ett objektiv med fast brännvidd i just ditt fall. Din fråga är alltså inte helt enkel att besvara och det är nog bara du själv som kan finna bästa lösningen.

Tar man fasta på dina krav såsom bättre ljusstyrka och skärpa, så om jag ändå skulle ge en rekommendation, så får det nog bli ZD50mm/F2.0 Macro. Du har så fina motiv och tar så bra bilder att där skulle det göra skillnad!

P.S: Jag har även sett intressanta kattbilder på en finsk site: http://www.sirucats.com

Ref:

Jag köpte Olympus 11-22 mm till min E300. Det var ett stort lyft jämfört med normalzoomen som var med (14-45 mm var väl den?). Det blir iofs en glipa mellan 22 och 45 mm eftersom nästa objektiv är telezoomen.

Men 11-22 är på 2,8-3,5 i ljusstyrka. Och man kan utan problem fota vid full bländaröppning på den. Objektivet är mycket skarp redan från full blandöppning. Objektivet har god (=hög) kontrast vilket gör att autofokusen normalt träffar rätt direkt.

E1 levererades ju på sin tid med en ljusstarkt normalzoom, den skulle man ha som komplement nu.

Gamla normalzoomen ligger numera nedpackad som nödreservobjektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar