Annons

Objektiv till OM-D

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikke Sandberg

Aktiv medlem
Nu kommer ju Olympus med svarta objektiv vilket ju blir snyggare till en svart OM-D än de tidigare silverobjektiven. Typiskt att man redan köpt ett 45/1.8 i silver dock... Mitt i-landsproblem är om jag ska köpa 17/1.8 o h ersätta den Sigma 19/2.8 jag har idag. Tycker att objektivet levererar ok men högre ljusstyrka är ju aldrig fel. Men vad säger ni, får jag högre bildkvalitet om jag byter? Kanske nån som vill köpa ett nästan nytt Sigma 19,2/8 i så fall? :)

Nu kommer ju Olympus med svarta objektiv vilket ju blir snyggare till en svart OM-D än de tidigare silverobjektiven. Typiskt att man redan köpt ett 45/1.8 i silver dock... Mitt i-landsproblem är om jag ska köpa 17/1.8 o h ersätta den Sigma 19/2.8 jag har idag. Tycker att objektivet levererar ok men högre ljusstyrka är ju aldrig fel. Men vad säger ni, får jag högre bildkvalitet om jag byter? Kanske nån som vill köpa ett nästan nytt Sigma 19,2/8 i så fall? :)

Troligen får du inte högre bildkvalitet. Efter vad jag har hört är Sigma-gluggen tämligen skarp. Det du får är högre ljusstyrka vidare bildvinkel och snyggt metallhölje. Dessutom den klassiska helmanuella fokuseringen, om den är av intresse.

Har sedan tidigare kit-gluggen 12-50, Olympus 45mm f/1.8 och Panasonic 14/2.5.
Nu har jag lite funderingar att köpa en 12/2.0, men undrar om den är så mycket vassare en 14/2.5 gluggen, som jag är riktigt nöjd med.
/Sven

Har sedan tidigare kit-gluggen 12-50, Olympus 45mm f/1.8 och Panasonic 14/2.5.
Nu har jag lite funderingar att köpa en 12/2.0, men undrar om den är så mycket vassare en 14/2.5 gluggen, som jag är riktigt nöjd med.
/Sven
Jag har inte provat 14/2,5 men jag kan säga att 12/2,0 är ungefär lika bra som ett bra 24-millimetersobjektiv på FF. Väldigt skarpt redan från full bländaröppning dessutom.

Dock hade jag lite problem med att fokus inte alltid hamnade rätt (på OM-D), vilket kanske har att göra med att skärpedjupet är såpass stort att kameran inte nödvändigtvis väljer bästa skärpa på större avstånd.

Jag har inte provat 14/2,5 men jag kan säga att 12/2,0 är ungefär lika bra som ett bra 24-millimetersobjektiv på FF. Väldigt skarpt redan från full bländaröppning dessutom.

Dock hade jag lite problem med att fokus inte alltid hamnade rätt (på OM-D), vilket kanske har att göra med att skärpedjupet är såpass stort att kameran inte nödvändigtvis väljer bästa skärpa på större avstånd.

Tack Martin för ditt snabba svar. Kameran jag har är OM-D.
/Sven

Jag hade Pana 14/2.5 på OM-D, men tyckte inte den räckte till. Både skärpebortfall mot utkanten av bilden, och kraftig kromatisk aberration. Så jag köpte 12/2.0 och den är klart mkt bättre. Men jag håller inte med om att den är lika bra som ett bra 24mm till en småbildssensor (t.ex. Zeiss 25/2.8 ZM eller Leica 24/3.8). Samtidigt kostar 12/2.0 såklart inte lika mkt heller, och prestanda är helt ok, men inte i klass med vad jag upplever att Oly 45/1.8 eller Pana 25/1.4 presterar. Tror dock inte det finns något bättre alternativ i dagsläget. Möjligen Panasonic 7-14/4.0, men det verkar prestera snarlikt enligt de tester jag läst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar