Annons

objektiv till Olympus Pen E-pl1

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Jag är på jakt efter objektiv till min Olympus Pen E-pl1 men hittar inte så mycket. Är det någon som vet någon hemsida med mycket objektiv till min kamera?
Tack på förhand!
 
Passar alla min kamera?

Alla passar! Cyberphoto har bra kommentarer och tester och är en av de bästa ställena att handla fotoprylar på. Men det skadar inte att titta på prisjakt.se. Ibland finns det andra bra ställen som är märkbart billigare.

Hur mycket pengar vill du lägga och vad är du ute efter?

Ett tips är Olympus 40-150 om du vill ha telezoom

Vill du ha kortare skärpedjup så är Olympus 45/1,8 ett bra tips.

Andra prisvärda objektiv till din kamera är alla Sigma objektiven och Panasonic 14/2,5

Men fundera på vad du vill kunna göra med ett nytt objektiv innan du köper ett. Är du osäker så är nog Olympus 40-150 ett bra alternativ http://www.cyberphoto.se/info.php?article=E0411032 (1490:- är ett bra pris för detta objektiv)
 
micro 4/3

Tänk på att det är skillnad på micro4/3 och 4/3, du behöver en adapter om du ska använda 4/3 på micro 4/3, omvänt tror jag inte fungerar. Cyberphoto håller isär de olika men det gör inta alla säljsidor. Vad som kan vara värt att titta på är att vissa objektiv är dyrare än vad det är att köpa tillsammans med ett kamerahus. Så vart mitt 12-50 betalade 1000kr mindre och fick med ett kamerahus och därmed oxå ett extra batteri, ren ttur att det var samma sort. Att blanda Panasonic och Olympus kan enligt vissa ibland ge ewn ej optimal kombination. Jag har ett Panasonic superzoom på min Olympus omd vilket funkar fint i min mening. Det objektivet såldes tex några hundringar billigare med kamerahuset g6.
 
Jag har två Panasonic hus och två olympus hus. Jag använder Panasonic objektiv på Olympus och tvärtom. Jag har aldrig haft något problem. Värt att tänka på är dock att om du har ett Panasonic objektiv med OIS dvs stabilisering så behöver du på visa kombinationer med Olympus hus då stänga av stabiliseringen i huset alternativt stänga av på objektivet. Dock är det i objektivet ofta bättre än det du har i ditt PL1 hus.
 
Tacksam för alla svar! Kommer beställa hem ett Olympus M.Zuiko Digital 45/1,8 med uv filter då jag är ute efter porträtt och även.kan.fotografera ute i solljus då! Men.tack för en bra sida med objektiv!
 
Tacksam för alla svar! Kommer beställa hem ett Olympus M.Zuiko Digital 45/1,8 med uv filter då jag är ute efter porträtt och även.kan.fotografera ute i solljus då! Men.tack för en bra sida med objektiv!

45:an var det första objektiv jag köpte till min PL1:a! Du kommer bli så nöjd! Men jag varnar! Det ger mersmack! Snart kommer du vilja ha fler fasta objektiv!

http://www.mu-43.com/ är en bra site för oss med m43. Inget ont om Fotosidan men vi har ingen riktigt bra ämnes indelning för m43 här på fotosidan och antalet m43 användare är begränsat.
 
Uv filtret tar ju bort en del solljus så det blir bättre bilder
UV-filter är tämligen värdelöst ur det perspektivet då det redan finns ett filter på sensorn, något helt annat än med film.

http://www.dpreview.com/articles/8049091537/the-uv-filter
Photo gear shops make good money on UV filters and bags. It's stuff they can sell in addition to the camera. Or give away as an enticement.
Digital sensors are unlike film. We used UV filters (light yellow tint) and Skylight filters (light pink tint) often. While film was sensitive to UV light, digital sensors are not and hence do not need UV filters in even bright sunlight
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.