Annons

Objektiv till nybörjares 6D - eller annat...

Produkter
(logga in för att koppla)

petri0

Aktiv medlem
Har velat över ett år nu och bäst prisförhållande verkar 6D ha. Hittills. Passar bäst i handen hade stor påverkan. Det svåra har varit att välja objektiv. Fotade mycket på 80-talet så jag är nybörjare - typ - idag och det är valet mellan olika objektiv som stretar emot. Vill inte satsa fullt ut (eh... för L-serien) för min nygamla hobby men ändå tillräckligt seriöst för att se hur det är nu idag när jag har lite mer råd än i tonåren. Men objektiven har varit den stora stötestenen.

1. 24/2,8 och 40mm STM samt 85/1,8 men 40mm har kanske för långsam AF och speciellt för 6D?
2. 50/1,4 låg på topp länge isf 40mm ovan men är inte den lite för gammal?
3. 35/2,0 och 85/1,8 ligger just nu på topp men mest pga 80-talets tjat att 50mm var inget att ha, men
4. 24-70 Tamron är ju närapå lika bra som de tre ovan med kortare vidvinkel men hur närapå?
5. 70-200 blir nog Tamron (alltså senare) men 2,8 II IS lockar också för just nu har de ju lite cashback... men denna får nog vänta ett tag

Vad f... jag menar vad ska jag välja? Som objektiv alltså? Och jåå, jag ska fota mest allt möjligt men minst bir det nog sport vilket gör att 5D3 har ramlat ut min lista trots att jag är fortfarande väldigt tokig på alla knappar överallt.

Med risk att starta flamewars så har jag någon inneboende känsla att Nikons "gluggar" verkar på något sätt bättre? Skulle inte vara främmande att införskaffa D610 men då är BG ett absolut måste.