ANNONS
Annons

Objektiv till norrsken

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag är helt ny på detta och ganska precis köpt en Sony nex 5R och skulle behöva några åsikter/råd om ett nytt objektiv.
Ska nämligen upp till abisko nu i januari och tänkte vandra och kolla på norrsken, det skulle då vara kul att få några bra bilder på norrskenet.

Min fråga är då vilket objektiv som skulle passa bäst till detta, kan även nämna att min budget inte är så stor.

Har kollat på ett med brännvidd 16mm med f2.8 bländare och ett 50mm f1.8.

Som jag har förstått det så är dessa bättre på det den andre är sämre på för ändamålet. Högre ljuskänsligt eller vidvinkel?
( Kan även nämna att 16mm är en pankakstyp om det spelar stor roll)

Mvh // Mikael

Stativ! = vad som helst så att kameran är stilla.
Brännvidd väljer du efter den bildvinkel som DU VILL ha.

Titta på exempel o välj objektiv efter det du vill efterlikna.

Tack för snabbt svar!
Stativ har ja, de är ett måste som du säger.
De är alltså så då att de spelar inte så stor roll? Tänker mest på så det inte blir för mörkt men samtidigt vill man ju få med lite landskap och annat ihop med norrskenet:)

// Mikael

Ljuset styr du med tiden.
O desto större bländare desto mer ljus får du in = kortare tider = fler bilder. Samtidigt är objektiv normalt skarpast runt 5,6-8.
Vad du vill ha med styr brännvidden och perspektivet.

Okej då kanske de till och med funkar med det medföljande med 18-55 då.
Vet dock inte hur stor skillnaden blir mellan det och ett 16mm men de går nog att hitta exempel.
Tack för hjälpen:)

Jag är inte rätt person att fråga om Sony APS-C objektiv. Då får jag googla recensioner och då är det lika bra du själv drar en egen slutsats. Rent snabbt såg jag på en sida att dete var ca 1 eV vinjettering samt den var rätt oskarp utanför centrum.
Själv kör jag en Samyang 12/2.0 till min M3a. Den finns som E-mount också.

Med vänlig hälsning

/stefan

Först o främst vill du ha ett stativ.

Sedan för Sony APS-C hus finns det nästan bara ett vettigt alternativ för astro och norrskensfotografering och det är Samyangs 12mm f/2

Sony’s egna 16mm f/2.8 är inte värt det då det inte är speciellt skarpt.

Det går självklart att ta sådana bilder med kit objektivet men ett bra objektiv gör stor skillnad.

De enda andra alternativen jag ser för objektiv som funkar bra för astro i Sony E är dessa:
•Samyang 12mm f/2
•Samyang 10mm f/2.8
•Sony FE 16-35 f/2.8
•Meike 12mm f/2.8
•Zeiss Tuit 12mm f/2.8
•Samyang 16mm f/2
•Samyang FE 14mm f/2.8 (Med AF)

Men det bästa budget alternativet som även är skarpt är det jag nämde ovan, Samyang 12mm f/2

Det tidigare nämnda Samyang 12 mm f/2 är ett bra val. Viktigt att lära sig var skärpan ligger, då det sällan stämmer med skalan dock. Gå ut i dagsljus och ställ in skärpan med hjälp av förstorad sökare, på något som ligger avlägset. Tejpa sedan fast skärperingen i detta läge.
Fota i RAW.
ISO 1600-3200
Manuell slutartid, börja med tio sekunder och se hur det blir, öka eller minska vid behov.
En liten lampa att pensla ljus i förgrunden är ett trevligt tillbehör, en pannlampa tex.
Varma kläder och en termos varm dryck är viktigt för kreativiteten.

Norrsken

ljusstark vidvinkel bra stativ + kula nyladdade batterirer pannlampa el dyl, och framförallt varma kläder (Thermos med kaffe är oxå bra att ha) så klarar du dig. tänk oxå på 500 regeln om du inte vill ha stjärnspår

mvh

Bosse

Många bra tips nu!
Ja samyang linsen verkar helt klart bra, men har någon testat sigma 19mm 2.8?
Såg att det var en som sålde den i mitt närområde till ett bra pris så blev lite intresserad.

Tackar:)

Mvh // Mikael

Några bland de `grymmaste´ norrskensbilder jag sett var tagna i Lofoten och med Sony NEX5N samt Voigtländer VM15/F4,5. Stativ är en självklarhet.

/Stephan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar