Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Nikon d90

Produkter
(logga in för att koppla)

MyNumberIs911

Aktiv medlem
Hej, jag vill köpa mig ett bra objektiv för mode/konst foton.
Just nu har jag Nikon 18-200 mm och sb 900.
Vad skulle du rekommendera för objektiv i rimlig prisklass (1000-6000)?
Bör jag satsa på något annat än objektiv?
Tacksam för svar.
//Sofia

Tacksam för svar.
//Sofia

Testa t.ex. en AF-S 35/1,8, AF 50/1,8 eller en 50/1,4, antingen AF eller AF-S versionen. Med den får du möjlighet till helt annat skärpedjup än du får med din 18-200/3,5-5,6, och skärpan borde bli något bättre den med.

Tacksam för svar.
//Sofia

Vilken brännvidd behöver du? Med tanke på att du har en stor spännvidd på din 18-200 bör det gå bra att bestämma.

Per.

Vilken brännvidd behöver du? Med tanke på att du har en stor spännvidd på din 18-200 bör det gå bra att bestämma.

Per.

Ska erkänna att jag inte är Jätte insatt i det här med objektiv .. Googlade däremot ordet och kan nu säga att jag är väl inte i behov av någon särskild brännvid utan snarare vill ha möjlighet att ändra, zoom alltså. Så mina främsta krav på det nya objektivet är:
- Skärpedjup
- Zoom

(undra om jag gör mig förstådd på mitt kassa foto språk) Tack för svar!

Testa t.ex. en AF-S 35/1,8, AF 50/1,8 eller en 50/1,4, antingen AF eller AF-S versionen. Med den får du möjlighet till helt annat skärpedjup än du får med din 18-200/3,5-5,6, och skärpan borde bli något bättre den med.

AF-S DX 35/1,8 verka intressant, bra prisklass också. Vet du hur om det funkar för helkropps-bilder?
Tack! :)

35 eller 55mm objektiv är roliga, då får man röra lite på sig istället för att stå stilla och zooma!

Ska erkänna att jag inte är Jätte insatt i det här med objektiv .. Googlade däremot ordet och kan nu säga att jag är väl inte i behov av någon särskild brännvid utan snarare vill ha möjlighet att ändra, zoom alltså. Så mina främsta krav på det nya objektivet är:
- Skärpedjup
- Zoom

(undra om jag gör mig förstådd på mitt kassa foto språk) Tack för svar!

Med ditt 18-200 har du ju 10x zoom!
Skärpedjup får du med alla objektiv. Är det kort eller långt skärpedjup du vill ha, alltså mycket eller lite bakgrundsoskärpa?

AF-S DX 35/1,8 verka intressant, bra prisklass också. Vet du hur om det funkar för helkropps-bilder?
Tack! :)

Det funkar bra. Det är mindre bra för ansiktsporträtt, då vill man gärna ha lite längre brännvidd. Objektivet har ingen zoom alls förstås, men är mångdubbelt ljusstarkare än ditt 18-200 och ger således möjlighet till kortare skärpedjup (jämfört med 18-200 ställd på 35mm).

Hej !Slår också ett slag för de fasta och ljusstarka 35/1,8 och 50 /1,8,du får båda två för omkring 3.000 kr.Dessutom har ju din D90 inbyggd fokusmotor i huset så att även 50mm:s objektivet fokuserar automatiskt.
MVH.

Tacksam för svar.
//Sofia

Som jag ser det är det inte utrustningen det är fel på, du har redan allt du behöver. Speciellt som du inte kan formulera vad ditt problem är. Köp en bok eller gå en kurs i foto för pengarna.

Med ditt 18-200 har du ju 10x zoom!
Skärpedjup får du med alla objektiv. Är det kort eller långt skärpedjup du vill ha, alltså mycket eller lite bakgrundsoskärpa?

Det funkar bra. Det är mindre bra för ansiktsporträtt, då vill man gärna ha lite längre brännvidd. Objektivet har ingen zoom alls förstås, men är mångdubbelt ljusstarkare än ditt 18-200 och ger således möjlighet till kortare skärpedjup (jämfört med 18-200 ställd på 35mm).

Oj, hehe inte så insatt. Mycket bakgrundsoskärpa!

Det objektivet börja låta mycket intressant är dock inte så pepp på flyttandet haha

Som jag ser det är det inte utrustningen det är fel på, du har redan allt du behöver. Speciellt som du inte kan formulera vad ditt problem är. Köp en bok eller gå en kurs i foto för pengarna.

Jo det var ju också ett sätt att se på saken, går redan utbildning, fast den är väl inte vettig nog. Tack för svar!

Jag skulle säga att runt 85mm är bäst när man fotograferar helkropps. De vänner jag har som fotograferar mode använder sig utav 85mm fast ofta.

Sigma EX 50/1.4 HSM är ett fint objektiv. Denna lär vara bättre än Nikons motsvarighet. För modefoto (antar du menar porträttfoto) är det bättre att satsa på ett objektiv med längre brännvidd för trevligare perspektiv. (50mm eller mer för aps-c sensor).

Jag skulle säga att runt 85mm är bäst när man fotograferar helkropps. De vänner jag har som fotograferar mode använder sig utav 85mm fast ofta.

Jag är ju ingen modefotograf nu, men jag kan tänka mig att det du säger gäller för fullformatkameror. På aps-c tycker jag 85mm är lite väl långt speciellt inomhus, man måste väl stå uppemot 10 meter bort för att få med en hel människa med en 85:a på kameran? Jag använder mitt 85/1,8 en hel del men då mest för halvkroppsbilder och ansiktsporträtt (främst konsertfoto). 50mm känns lämpligare på aps-c.

Men igen: trådskaparen har en 18-200 och kan lätt själv skruva på zoomringen och se vad som blir bäst i just hennes fall. När hon väl bestämt brännvidd kan vi ju diskutera vidare.

Per.

Jo det var ju också ett sätt att se på saken, går redan utbildning, fast den är väl inte vettig nog. Tack för svar!

Ta inte mitt inlägg som en sågning, din tjugotusenkronorsutrustning klarar av att ta bilder som är hur bra som helst, vinna vilka priser som helst, eller publiceras i vilken tidning som helst. Du är ännu inte i närheten av att utnyttja dess fulla kapacitet. Mer prylar gör inte ditt skapare enklare eller bättre, bara tyngre, dyrare och än mer förvirrande.

Ta inte mitt inlägg som en sågning, din tjugotusenkronorsutrustning klarar av att ta bilder som är hur bra som helst, vinna vilka priser som helst, eller publiceras i vilken tidning som helst. Du är ännu inte i närheten av att utnyttja dess fulla kapacitet. Mer prylar gör inte ditt skapare enklare eller bättre, bara tyngre, dyrare och än mer förvirrande.

Kanske har rätt. Återkommer när jag lärt mig alla vettiga ord som krävs för att uttrycka vad jag egentligen vill.
(Svar på tidigare: Tar inte så mycket porträtt foton)
Tack för svar allihopa!

...35/1,8 låter fortfarande intressant....

Ta inte mitt inlägg som en sågning, din tjugotusenkronorsutrustning klarar av att ta bilder som är hur bra som helst...
Du kanske tycker det, men tydligen håller Sofia inte med. Hon vill ha möjlighet att ta bilder med kortare skärpedjup. 35/1,8 är ett någorlunda billigt alternativ, men 50/1,4 ger förstås ännu bättre möjligheter till kort skärpedjup.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar