Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Maleron

Medlem
Hej
Jag fick hem min Nikon D80 idag. Min första systemkamera :)

Nu funderar jag över förslag på bra objektiv om man vill fota actionmotiv och få bra skärpa. Har nu AF-S DX 18-135 som kom med kameran.

Sen vill jag kunna fota i lite olika ljusförhållanden.

Vad är det viktigaste att kolla på när man ska skaffa sig ett nytt objektiv? Vill ju ha ett riktigt bra objektiv så jag kan utvecka mig ordentligt med kameran och ta riktigt grymma bilder :p
 
Den första ansatsen måste rimligtvis bli: köp inget alls! Det vill säga: kör ett par månader med det du har, och upptäck var det brister. Det kanske inte brister alls!

Vill du prompt göra av med pengar, är det plätt-lätt i den här branschen. Himlen är gränsen, som det heter.

Per.
 
Det är nog inget större problem. 18-135 skall tydligen vara bra, kanske nästan i klass med 18-70 (som anses vara ett bra objektiv). Nu tror jag att det kanske är litet vekt (plastbajonett?) men den optiska kvaliteten duger långt.

Det finns dock ett objektiv runt tusenlappen som man kan skaffa sig, och det är ett 50 mm. Ett sådant blir ett bra kort porträttobjektiv och är i största allmänhet ett användbart objetiv pga ljusstyrkan. Själv har jag ett visst tycke för ett 28/2.8 på min D70s - ett sådant motsvarar ungefär ett "normalobjektiv". Även den i sig rätt stora D70:n blir mindre, för det är ett litet objektiv jämfört med en kitzoom. Om det gör kameran "bättre" på något annat sätt tror jag just inte :)

Men med en "universalzoom" av bra kvalitet kan man klara sig mycket länge. En ledtråd är att leta efter nästa objektiv i den ända av zoomringen där du kört emot oftast... ;-).
 
Anders Svensson skrev:
En ledtråd är att leta efter nästa objektiv i den ända av zoomringen där du kört emot oftast... ;-).

Riktigt bra tips Anders! Ska använda det när jag ska bestämma mig för ett tillägg till mitt 18-200 VR rill min D200.
 
Nu vet jag förvisso inte vad trådskaparen har tänkt sig att fota.

men de som har börjat med t.ex. Nikkor 18-70mm har efter ett tag börjat söka efter mer ljusstarka objektiv.
Tamron 17-50mm 2.8 sägs va en bra normalzoom, som dessutom är riktigt skarp.
 
Vad är actionmotiv?

Lite olika ljusförhållanden? Det där kan bli hur dyrt som helst! Köp alla fasta objektiv med bländare 1.4, fyra SB-800 blixtar, tre paraplyer och ett rejält stativ till kameran. Då täcker du in det mesta.

Skämt åsido, du behöver specifiera för att kunna få hjälp. Oftast ser man en cool bild med häftig ljussättning och vill ta ett likadant. Då kollar man upp vad fotografen har använt för teknik/utrustning och gör en kalkyl om det är värt pengarna eller inte.
 
Jag har mestadels tänkt fota hundar i rörelse och på tävlingar. På skyddstävlingar kommer ju hundarna ofta upp i ganska höga hastigheter och man har ju inte alltid så tur med vädret.

Jag har räknat med att objektivet kan gå på en del.
 
Du behöver defenitivt prioritera ljusstyrka om du ska kunna frysa hundar i rörelse samt att du kanske är inomhus. Kanske en Sigma med lite zoom typ 70-200 2.8 EX eller deras 50-150 2.8 EX som är betydligt lättare.

Ett 50mm Nikon 1.8 som Anders tipsa om, är kanon. Den sitter oftas på min kamera då jag fotar mycke porträtt just nu samt är inom hus.
 
Är detta ett bra objektiv?
Sigma 28-300/3,5-6,3 DG Macro till Nikon AF

Letade efter det som du skrivit om, men hittar det inte. Sen hade jag velat ha lite mer zoom. Detta har ju mer zoom t ex. Sen vet jag inte vad som är bra ljusstyrka till mina önskemål. Är helt ny inom detta.
 
Maleron skrev:
Är detta ett bra objektiv?
Sigma 28-300/3,5-6,3 DG Macro till Nikon AF

Säkert, men det överlappar väldigt mycket med det du har, vilket verkar onödigt. Det enda det ger dig är mer brännvidd (300 i stället för 135 mm). Ljusstyrkan är densamma.

Jag tycker som jag sa ovan att du ska lugna dig med objektivköpen, tills du upptäckt vad som saknas. Objektivet du har kommer säker att ge dig många möjligheter. Med en D80 kan du "delförstora" dina bilder ganska mycket och på så sätt komma närmare.

Gissningsvis kommer du att vilja ha en mer ljusstark optik (= större bländare = mindre bländartal ) för att kunna använda kortare exponeringstid, eftersom du vill frysa en rörelse. Det tillsammans med lång brännvidd blir ruskigt dyrt.

Kanske en kraftig blixt vore ett bättre alternativ för dig? Hur långt borta är hundarna?

Per.
 
Många gånger är de 50-80m bort. Hittar jag bara ett bra objektiv så är det ok om det kostar lite mer. Jag som saknar kunskap helt känner att det är svårt att veta vad jag ska leta efter.

Jag kommer exprementera med det jag har först, så jag lär mig hur det fungerar och framförallt lär mig kameran. Jag har frågat lite folk vad de använder när de fotar hundar men det verkar som det är väldigt hemligt att dela med sig av den informationen :(
 
Jag tror att ett Sigma 50-150 2.8 skulle vara ett utmärkt objektiv för dig.
Jag själv vill kunna ta hund och sportbilder samt båt och bil i rörelse.
Jag själv har läst en hel del tester och fått en del komentarer på mitt förslag till detta objektiv, det som gör att jag inte köpt detta än är att detta objektiv kanske kan vara lite "fett" om jag vill hälla min D40á kompakt!
Väntar på att Photozone lägger ut sin test av detta objektiv
 
Maleron skrev:
Många gånger är de 50-80m bort.

OK, då duger inte blixt.

På det avståndet kan det behövas rejäl brännvidd. Har du motivet på 50 m och vill ha 5 m bredd på bildustnittet, behöver du 220 mm brännvidd. På 80 m avstånd (5 m utsnitt) behövs 380 mm.

Du kan kolla själv med hjälp av kalkylatorn på:

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/camera-lenses.htm

Bläddra ned till "INFLUENCE OF LENS FOCAL LENGTH", och fyll i avstånd till motivet, hur stor utsnitt du vill ha, klicka "Camera Type" till "digital SLR with CF 1.5X", och klicka "Calculate".

Per.

PS. Sidan är för övrigt en utmärkt sammanfattning av en massa nyttig kunskap, t.ex. hur objektivfel ser ut. DS

PPS. Du behöver nog ett stativ också, det kan vara svårt att handhålla teleoptik. DS.
 
LÅNAR TRÅDEN LITE MED FÖLJ FRÅGOR D80

Jag har en D80 med 18-135.

Min fråga är. Jag funderar på att köpa en telekonverter och har sett där är de som är x3.
Är där stora skillnader mellan de olika märkena osv. Jag funderar på att nästa objektiv blir ett 400-500 något och vill då använda denna konvertern på det med.

Det jag är ute efter är att komma så nära mitt objekt som möjligt. givet vis med ett stativ...

Den konvertorn jag sett är: Kenko AF Telekonverter 3,0x PRO300 (7 linser) till Nikon AF på cyberphoto.
Är detta ett bra köp eller bör jag handla något annat?

En sak son stod i texten som jag inte förstod är:
Observera att man inte får någon autofokus om största bländaröppning blir 8 eller mindre (utom i vissa undantagsfall).

Vad menar dom med "om största bländaröppning blir 8 eller mindre"?

Alternativet om ni tycker jag bör titta på en annan produkt.
 
Maleron skrev:
Jag har mestadels tänkt fota hundar i rörelse och på tävlingar. På skyddstävlingar kommer ju hundarna ofta upp i ganska höga hastigheter och man har ju inte alltid så tur med vädret.

Jag har räknat med att objektivet kan gå på en del.
Du skulle egentligen ha en 17-55 2,8 och en lika ljusstark telezoom. Dyrt men härligt.
 
Re: LÅNAR TRÅDEN LITE MED FÖLJ FRÅGOR D80

Piggelin-Malmö skrev:

En sak son stod i texten som jag inte förstod är:
Observera att man inte får någon autofokus om största bländaröppning blir 8 eller mindre (utom i vissa undantagsfall).

Vad menar dom med "om största bländaröppning blir 8 eller mindre"?

Autofokussystemet (AF) behöver en viss minsta ljusöppning för att det ska fungera. Om den är mindre än eller lika med 8 (dvs siffran större än 8) så fungerar inte AF som det ska. En telekonverter minskar bländaren i samma grad som brännvidden förlängs. En tregångers telekonverter minskar alltså max bländare tre hela steg(*). Det innebär alltså att ditt objektiv måste ha bländare 2.8 eller större för att få korrekt AF med telekonvertern påsatt.

Per.


*) Hela bländarsteg: 1, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22
 
Re: Re: LÅNAR TRÅDEN LITE MED FÖLJ FRÅGOR D80

perstromgren skrev:
En telekonverter minskar bländaren i samma grad som brännvidden förlängs.
Jag vet inte om du menar rätt här, även om det stämmer på just 3x. Jag vill bara förtydliga för Marcus:

En konverter på 1,4x minskar den effektiva bländaröppningen med ett steg. Man räknar alltså precis som stegen mellan en bländaröppning till nästa.

1,4x = ett steg
2x = två steg
2,8x = tre steg

En 3x-konverter ger alltså ungefär 3 stegs mindre bländaröppning. Helt oanvändbart på ett objektiv med f/4 eller mindre alltså, vilket jag antar är aktuellt eftersom du talar om 400-500 mm.
Ett 400/5,6 blir då ett 1200/16. Jättekul ljusstyrka;-)
 
Re: Re: Re: LÅNAR TRÅDEN LITE MED FÖLJ FRÅGOR D80

Makten skrev:
Jag vet inte om du menar rätt här, även om det stämmer på just 3x. Jag vill bara förtydliga för Marcus:

En konverter på 1,4x minskar den effektiva bländaröppningen med ett steg. Man räknar alltså precis som stegen mellan en bländaröppning till nästa.

1,4x = ett steg
2x = två steg
2,8x = tre steg

En 3x-konverter ger alltså ungefär 3 stegs mindre bländaröppning. Helt oanvändbart på ett objektiv med f/4 eller mindre alltså, vilket jag antar är aktuellt eftersom du talar om 400-500 mm.
Ett 400/5,6 blir då ett 1200/16. Jättekul ljusstyrka;-)
funkar i Sahara, Tylösand och Sydpolen. Dagtid.
 
oki jag är med hur ni menar..

Tackar för era perfekta utlägg.....

Skall nog inte köpa en sådan utan skall spara i stället så jag kan köpa ett fint zoom objektiv.

Kollade på diverse websidor tradera med mera.

Bör man tänka på något speciellt om man skall köpa begagnat? Förutom då att linser osv är hela.....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.