Annons

objektiv till Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag tänkte köpa ett objektiv till min Nikon D7000. Nu har jag bara ett fast objektiv som följde med kameran. Jag är mest intresserad av att fota rockkonserter, men familjen slinker ju med på en och annan bild förstås. Kan någon rekommendera ett bra och prisvärt objektiv? Tack på förhand.

Hej!
Jag tänkte köpa ett objektiv till min Nikon D7000. Nu har jag bara ett fast objektiv som följde med kameran. Jag är mest intresserad av att fota rockkonserter, men familjen slinker ju med på en och annan bild förstås. Kan någon rekommendera ett bra och prisvärt objektiv? Tack på förhand.

Vilket objektiv var det som du fick med kameran?

Nikon
85/1,8
105/2,8(macro)
70-200/2,8
17-55/2,8 begagnad (familjebilder)
35/1,8 (familjebilder)

Tamron/Sigma
70-200/2,8

Sigma
35/1,4 Art (familjebilder)
18-35/1,8 (familjebilder)

Alltså det finns ju en uppsjö...

Ja, det är därför jag vore tacksam för tips om ett som är bra och prisvärt.

Detta använder jag för rockkonserter:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=T70200N
Det är prisvärt. Dock saknas bildstabilisering i detta objektivet. Det är inget som stör mig, men det finns ju olika uppfattningar huruvida man har nytta av det eller inte. Det beror antagligen oftast på vad man fotograferar.

Vill du ha stabilisering så finns det i både Tamrons och Sigmas nyare 70-200, men då kostar de ungefär det dubbla.

Skall du fota rockkonserter på klubbar med mindre scener skulle jag dock inte rekommendera en telezoom utan en vidvinkelzoom då telezoomen är lite klumpig att använda på en trång klubb samt att om man är nära scenen är man lite väl nära för att använda ett 70-200 (tycker jag).
Då kan du istället kolla på Tamrons 17-50 f/2.8 som är riktigt bra. Sigma har också ett liknande objektiv.
De är klart prisvärda också jämfört med Nikons egna vidvinkelzoom.

Ja, det är därför jag vore tacksam för tips om ett som är bra och prisvärt.

Vad har du för budget? 70-200 zoomar är roliga att fota med tycker jag! Nikon 70-200 vrll är den bästa men kostar ju runt 18000kr. Sen finns ju Vr1 att hitta begagnat för 8-9 tusen, jättebra objektiv ffa på en DX kamera. Tamron och Sigma har även dom prisvärda 70-200 objektiv, båda med och utan VR.

Vad har du för budget? 70-200 zoomar är roliga att fota med tycker jag! Nikon 70-200 vrll är den bästa men kostar ju runt 18000kr. Sen finns ju Vr1 att hitta begagnat för 8-9 tusen, jättebra objektiv ffa på en DX kamera. Tamron och Sigma har även dom prisvärda 70-200 objektiv, båda med och utan VR.

Tack för tipsen. Jag hade tänkt mig omkring 5000 men kan överväga att gå upp en bit om det ger betydligt bättre objektiv. Jag är lite av en novis, så jag vet inte vad DX och VR betyder, men ska försöka googla på det.

Är det mer prisvärt att köpa ett objektiv av annat märke än Nikon?

Jag är riktigt nöjd med mitt Sigma 70-200 2.8

DX innebär att objektiet är anpassat för kameror utan full-format sensor som tex D7000
VR är väl vibrations reducering, hos andra märken så kan samma funktion kallas OS eller något annat

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar