Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Nikon D50

Produkter
(logga in för att koppla)

FredJ

Medlem
Hej,

Jag har en Nikon D50 (EP) 18-55KKIT BK och nu skulle jag vilja köpa ett objektiv som man kan zooma ordentligt med.

Jag kör nu med ett: AF-S Nikkor 18-55 mm 1:3.5-5.6G "ED"

Men det räcker som sagt inte till.

Jag är inte ute efter "det bästa objektivet på marknaden", utan något i mellanprisklass. Det ska ha en bra zoom och inte tappa alldeles för mycket ljus.
Önskvärt är om det kan användas till att ta bilder på motorcross, men då har jag en känsla av att det kommer dra iväg ordentligt med kassan!
Huvudsaken är som sagt att man kommer nära inpå saker på långt håll!

Övriga finesser som stabilisering osv är ju bra om det finns, men inget krav. Autofokus är inte fel heller.

Jag kikade lite snabbt på denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111704
Men kom snabbt fram till att jag inte har en aning om vad jag ska kolla efter, så jag frågar er! :)

Tacksam för svar, F.

Nikons 70-300 är ett väldigt bra val

Hej!
Jag går själv i liknande tankar inför en tillökning till min fotoväska. Har Nikon D80 själv.
Jag har dock inte köpt något än men här är mina funderingar och tankar.

Jag har testat och klämt på ett par alternativ varav Nikons 70-300 f4,5-5,6 VR, som du nämnde, är en av huvudkandidaterna. Det är mycket trevligt och välbyggt och ger bra bilder i den prisklassen.
Jag anser att VR nästan är ett måste med det zoomomfånget tillsammans med den ljuskänslighet som detta objektiv har. Det är otroligt svårt att få knivskarpa foton vid 200-300 mm handhållet så fort det mulnar på, då slutartiderna tenderar att bli lite långa. VR-funktionen gör stor nytta vid dessa tillfällen. Men ska man fota något som rör sig så hjälper ingen bildstabilisering i världen för detta. Då är det nästa alterntiv som måste till...

Ett annat alternativ jag har tittat och känt på lite (och egentligen det jag hellre vill ha) är Sigmas 70-200 f2,8, http://www.fotovideo.se/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=90957#
Det är ett par tusen dyrare, men... Tanken på att den är betydligt ljusstarkare så kan man korta ner slutartiden ordentligt. Den är inte mycket större, men väger märkbart mer. Dock så märker man att tyngden gör att man håller något stadigare. Det är ett prisvärt och BRA objektiv. Bra för rörliga objekt som sport, barn m.m. Här behövs inte bildstabilisering på samma sätt.

Vi får se vad plånboken tillåter och hur länge jag klarar av att vänta.

mvh,

Marcus

FredJ skrev:
Huvudsaken är som sagt att man kommer nära inpå saker på långt håll!

Övriga finesser som stabilisering osv är ju bra om det finns, men inget krav. Autofokus är inte fel heller.

Jag kikade lite snabbt på denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111704
Men kom snabbt fram till att jag inte har en aning om vad jag ska kolla efter, så jag frågar er! :)

Du kan komma undan litet billigare om du nöjer dig med 200mm och köper 55-200 med VR. Både det och 70-300 är rätt bra för pengarna, enligt photozone.de:s mätningar.

Förvänta dig inga underverk i den här klassen, dock, ljusstyrkan räcker inte till för motocross i skogen om det är det minsta dunkelt.

Per.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto