Annons

Objektiv till Nikon D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Crille81

Avslutat medlemskap
Har köpt mig en Nikon D50 och där följde ett 18-55 f3.5-5.6 Objektiv med!
Skulle vilja utöka med ytterliggare ett objektiv.
Det jag ska fotografera är porträtt och idrott så det behövs kanske kompletteras med två objektiv?

Har kollat lite på dessa objektiven:
- Nikon Objektiv AF 28-100/3,5-5,6G
- Nikon Objektiv Af 28-200/3,5-5,6G IF-ED
- Nikon Objektiv Af 28-80/3,5-5,6G
- Nikon Objektiv AF 55-200/4-5,6 DX G ED AF-S
- Nikon Objektiv Af 70-300/4-5,6G

Någon som har erfarenheter av dessa objektiven?

Tacksam för svar!
/Christian
 
"Problemet" med alla de zoomar du räknar upp är att de inte är så ljusstarka. Detta gör att det kan vara svårt att då till det korta skärpedjup man ofta vill ha för porträtt. Det gör åxå att det kan vara svårt att få tillräckligt korta slutartider för att frysa rörelse, beroende på hur mycket ljus som finns att tillgå.

För porträtt skulle jag föreslå att du tittar på AF 50/1.8 som är förhållandevis billigt. Vill man ta tajta huvudbilder så får man iofs gå rätt nära, vilket kanske kan vara lite jobbigt för "modellen". Men behöver dock inte gå så nära att perspektivet blir jobbigt "vidvinkligt".

Vad gäller telezoomar så anses Sigmas 70-300/4-5.6 APO DG vara en av de bästa i den lite lägre prisklassen. Den har även en "fuskmakro"-funktion för att ta närbilder, vilket kan vara användbart ibland, även om det inte är någon ersättning för ett "riktigt" makroobjektiv.
För sportfoto är den en smula begränsad pga ljusstyrkan. Den kommer att funka bra utomhus om det är soligt och kanske även om det är lite mulet, om du skruvar upp ISO-talet en del. Är det en upplyst plan på kvällen, eller om regnet hänger i luften eller om du är inomhus kommer du att få det kämpigt. Men några bilder kan säkert bli bra.
I det kortare (70-100mm) registret kan en telezoom åxå funka rätt vettigt för tajta porträtt. Går man nära så blir skärpedjupet ganska kort trots ljusstyrkan.

Så mitt förslag på komplettering är:

Nikon AF 50/1.8
Sigma 70-300/4-5.6 APO DG

Summa: 3625kr (priser från cyberphoto)

(Om du avser fota sport/idrott inomhus kanske AF 85/1.8 kan vara värt att titta på, om du inte är allt för långt ifrån, annars är det ljusstarkare telen som gäller och då kostar det rätt mycket pengar)

Edit:
Kan du tänka dig köpa begagnat finns det andra "roliga" alternativ vad gäller telezoom förstås...
 
dumbo skrev:


Så mitt förslag på komplettering är:

Nikon AF 50/1.8
Sigma 70-300/4-5.6 APO DG

Summa: 3625kr (priser från cyberphoto)

(Om du avser fota sport/idrott inomhus kanske AF 85/1.8 kan vara värt att titta på, om du inte är allt för långt ifrån, annars är det ljusstarkare telen som gäller och då kostar det rätt mycket pengar)

Du kan inte rekomendera något zoomobjektiv som är bra till porträtt då? Vill gärna ha den möjligheten nämligen!
Så det Sigma 70-300 är bättre än de Nikon 70-300 som jag nämde innan?

Hittade även ett Tamron 28-75/f2.8 på Cyberphoto, kan inte de funka bra till porträtt då? Såg att de fått bra betyg i tidningar iaf!

Du skrev även 85/1.8, funkar det vid en fotbollsmatch tex? Är tänkt att jag ska ner och se VM i sommar så det är då 70-300 objektivet är intressant, fast det räcker kanske med 55-200 eller 70-200?
 
Tamron 28-75/2.8 är inte så dumt för porträtt. bländare 2.8 ger ganska kort skärpedjup och tamronen har bra bokeh.
Det överlappar ju dock din 18-55 lite (inte för att det gör något SÅ men...) och ensamt ger det inte så mycket vidvinkel.
Det är ju dock lite dyrare än de objektiv du tittat på tidigare.
Tamronen är ivfsh ett mycket bra objektiv och jag tror inte du blir missnöjd med det.

Ska du fota på fotbolls-VM då kommer du nog inte att nå tillräckligt långt med 85mm. Det är väl mest aktuellt om man sitter ganska nära.
Fotbolls-VM är väl åxå utomhus, vilket gör att du har ljuset till din fördel om det inte regnar eller det är sent på kvällen. Då tror jag att en dylik 70-300 kan vara rätt vettigt. Ska du ha något bättre som är tillräckligt långt blir det rätt mycket dyrare.
Sigman är bättre än Nikonen ja. Ska du ha något som är jämförbart med Sigman som det står Nikon på är det AF 70-300/4-5.6D ED som du ska titta på, men även där tycker jag att Sigman är bättre och den är ju dessutom billigare.

Du kanske har mycket pengar att lägga och i så fall är det ju bara att vräka på, såklart. Jag utgick lite från de objektiv du tittat på och gav råd utifrån en relativt begränsad budget.
 
Vad menar du med att den överlappar min 18-55 då? Jag menar min 18-55 har ju f3,5-5,6, då borde väl Tamron 28-75 f2,8 vara ett bättre objektiv att ha till kameran som "allround" objekiv eller?

Läste även på din profil att du har ett "Nikon 70-210mm f/4-5.6D AF Zoom-Nikkor", läste recensioner om det är på fotosidan och de jar ju fått bra kritik, vet du någon som säljer det?

Har nog bestämt mig för Tamron 28-75 objektivet iaf.
Vilket ska jag ytterliggare komplettera med?
Jag har ju en silvrig D50 så är ju mest inne på Nikons silvriga objektv, men är de så mycke sämre får jag ju ta svarta.


Hittade även ett "Cosina Objektiv Zoom Af 70-210/s,8-4,0" på Scandinavian Photo, någon som har erfarenhet av det?

Tacksam för svar!
 
Vad jag menade med att de överlappar är att de har samma brännvidder i en ganska stor del av deras brännviddsomfång. 28-55mm har ju båda två.

70-210/4-5.6D tillverkas inte längre, men det finns rätt gott om dem på begagnatmarknaden. De dyker upp lite då och då på tradera och på ebay finns det nästan alltid några exemplar. De brukar gå för 1000kr och uppåt.

Vad gäller silvriga vs svarta objektiv så är det väl främst Nikons "konsument"-objektiv som finns som silver. Så det är ju främst de lite billigare objektiven som du kan få matchade mot din kamera. Jag skulle inte tänka så mycket på färgmatchning dock. Man köper ju det som är bäst lämpat för de krav/ändamål man har. Kan man sedan färgmatcha åxå så... :)

Cosinan du nämner såldes även under namnet Soligor, om jag inte har fel. Jag tittade lite på den när jag planderade mitt D70-köp. Den verkar ganska okej. Den hade dock utgått när jag skulle till att köpa telezoom och jag hade inte koll på att det var en omdöpt Cosina. :)
 
Ett annat billigt alternativ är ju faktiskt ett begagnat 80-200 2,8 med skjutzoom för 3000-4000kr.

Funkar ypperligt till porträtt och sport
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.