Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Nikon D3000??

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Hej.

jag undrar vilka modeller som passar till en sådan kamera?
finns det mycket att välja mellan eller finns det bara ett fåtal objektiv till denna kamera?
hur långt räcker det objektivet som följer med när man köper kameran?
är det värt att köpa till några extra eller?
är inte så haj på detta, är nybörjare.

mvh

Om du vill kunna använda autofokus med Nikonobjektiv så är det modeller där "AF-S" ingår i beteckningen som gäller. Och det finns objektiv som täcker upp de flesta användningsområden.

Jag gissar att objektivet du fick med är ett 18-55mm. Om du nu är nybörjare så tycker jag att du ska fota så mycket du kan med det objektivet till en början, och efter hand själv komma på om det är någonting du saknar.

Om du vill kunna använda autofokus med Nikonobjektiv så är det modeller där "AF-S" ingår i beteckningen som gäller. Och det finns objektiv som täcker upp de flesta användningsområden.

Jag gissar att objektivet du fick med är ett 18-55mm. Om du nu är nybörjare så tycker jag att du ska fota så mycket du kan med det objektivet till en början, och efter hand själv komma på om det är någonting du saknar.

ok..men visst är det auto fokus med de objektivet som följde med kameran va?

Jadu, hur vet du att det är en kamera du har köpt, och inte en godispåse?

det var ett jävlans tjat om min kamera!
jag ville ha en systemkamera och hade inte 100000 att lägga på en då valde jag den mest prisvärda kameran för nybörjare..vad är problemet ??
har du inget vättigt att skriva så låt bli, herre gud fan.

Jag är nybörjare med DSLR kamera, känns på ett sätt trist att fota med 18-55:an, tänker att ifall man skulle få till en riktigt "bra bild" någon gång, och så är den fotad med ett objektiv som inte håller hög klass, & dessutom med ett billigt 300krs Kenko polfilter.

Men & andra sidan, så är ju en "bra bild" med 18-55:an bättre än ingen bild alls...(!?) Man får väl se det som övning.(?)

Har ett Af-s 35mm 1.8G också, men är "vidvinkel fantast" egentligen.

Hej.
jag undrar vilka modeller som passar till en sådan kamera?
finns det mycket att välja mellan eller finns det bara ett fåtal objektiv till denna kamera?
hur långt räcker det objektivet som följer med när man köper kameran?
är det värt att köpa till några extra eller?
är inte så haj på detta, är nybörjare.

Det finns hundratals modeller som passar rent fysiskt och det från ett dussin tillverkare, med få undantag så passar allt med bajonettfattningen F. Vill man hålla sig till Nikon och kunna använda gröna auto-läget fullt ut så är det AF-S som gäller som tidigare nämnts.

Den optik som följer med är skärpemässigt helt ok samt lätt och billig. Godkänt på det mesta, men inte bäst på något. Beroende på vad du vill fotografera finns det objektiv som är bättre på just det, men då får någon annan egenskap stryka på foten.

Om du blir begränsad av din optik så kommer du att märka det och innan du kommit dit tycker jag inte att det är värt att lägga pengar på objektiv. Det är en rejäl uppförsbacke som nybörjare och inte alla vill eller orkar lära sig nog för att ha nytta av annat än medföljande objektiv.

Här är en känd fotobutiks sortiment (ibland med egna tester) med objektiv som passar till din kamera. Du kan välja mellan Nikon, Sigma, Tamron och Tokina.
OBS! Bara objektiv med inbyggd motor "passar" din kamera och om du läser noga så framgår det ganska tydligt vilka de är.

http://www.cyberphoto.se/?http://ww...leIDGroup=&MF=7&subMF=999&sortera=tillverkare

Sen vill jag bara nämna att objektivet som följde med din kamera ÄR bra, om än lite "ljussvagare" än lite dyrare varianter.

Lycka till!

/K

Jadu, hur vet du att det är en kamera du har köpt, och inte en godispåse?

Man kan med tanke på din låga ålder ha ett visst överseende med din tråkiga attityd du ibland visar på forumet, men tänk på att du knappast skaffar vänner här med hjälp av taskiga/onödiga svar likt exemplet ovan.

/K

Efter att ha fotat med kompaktkamera flera år tog jag steget till en systemkamera för ½ år sedan. Köpte en Nikon D60 med kitobjektivet 18-55 VR som start.

Hade redan från början ambitionen att ta kort på fotboll och motorsport vilket styrde mitt val av nästa objektiv. Budgeten var inte stor så jag hoppade på det billigaste med lagom brännvidd, ett Sigma 70-300. Mest för att ha något att överhuvudtaget att börja med.
Bildstabilisering får man inte för 1500:- och för min del spelar det inte så stor roll då det ofta handlar om slutartider på 1/1000 sekund. Begränsningen är främst ljusstyrkan, i övrigt sköter det sig bra.

Efter ett tag kändes det att 18-55:an inte var det vardagsobjektiv som jag trivdes med, oftast satt 70-300:an på kameran. Jag började titta efter ett alternativ och fastnade för ett Sigma 18-125 DC OS HSM som sedan dess har varit min favorit. Brännvidden passar mig utmärkt, bildstabiliseringen är suverän och objektivet känns betydligt roligare än mitt 18-55.

Nästa förbättring kommer att bli ett ljusstarkare tele för att ersätta 70-300:an.

Valet av objektiv har hos mig styrts av vad jag vill fotografera men jag har upptäckt att det krävs en hel del träning för att plocka ut det bästa ur det man har. Dyra/billiga objektiv tar inte per automatik bra/dåliga bilder, det är personen bakom spakarna som gör jobbet, så ut och träna ;)

Detta är mina erfarenheter från mitt första ½ år med systemkamera

Hälsningar
Janne

Efter att ha fotat med kompaktkamera flera år tog jag steget till en systemkamera för ½ år sedan. Köpte en Nikon D60 med kitobjektivet 18-55 VR som start.

Hade redan från början ambitionen att ta kort på fotboll och motorsport vilket styrde mitt val av nästa objektiv. Budgeten var inte stor så jag hoppade på det billigaste med lagom brännvidd, ett Sigma 70-300. Mest för att ha något att överhuvudtaget att börja med.
Bildstabilisering får man inte för 1500:- och för min del spelar det inte så stor roll då det ofta handlar om slutartider på 1/1000 sekund. Begränsningen är främst ljusstyrkan, i övrigt sköter det sig bra.

Efter ett tag kändes det att 18-55:an inte var det vardagsobjektiv som jag trivdes med, oftast satt 70-300:an på kameran. Jag började titta efter ett alternativ och fastnade för ett Sigma 18-125 DC OS HSM som sedan dess har varit min favorit. Brännvidden passar mig utmärkt, bildstabiliseringen är suverän och objektivet känns betydligt roligare än mitt 18-55.

Nästa förbättring kommer att bli ett ljusstarkare tele för att ersätta 70-300:an.

Valet av objektiv har hos mig styrts av vad jag vill fotografera men jag har upptäckt att det krävs en hel del träning för att plocka ut det bästa ur det man har. Dyra/billiga objektiv tar inte per automatik bra/dåliga bilder, det är personen bakom spakarna som gör jobbet, så ut och träna ;)

Detta är mina erfarenheter från mitt första ½ år med systemkamera

Hälsningar
Janne

intressant !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar