Efter att ha fotat med kompaktkamera flera år tog jag steget till en systemkamera för ½ år sedan. Köpte en Nikon D60 med kitobjektivet 18-55 VR som start.
Hade redan från början ambitionen att ta kort på fotboll och motorsport vilket styrde mitt val av nästa objektiv. Budgeten var inte stor så jag hoppade på det billigaste med lagom brännvidd, ett Sigma 70-300. Mest för att ha något att överhuvudtaget att börja med.
Bildstabilisering får man inte för 1500:- och för min del spelar det inte så stor roll då det ofta handlar om slutartider på 1/1000 sekund. Begränsningen är främst ljusstyrkan, i övrigt sköter det sig bra.
Efter ett tag kändes det att 18-55:an inte var det vardagsobjektiv som jag trivdes med, oftast satt 70-300:an på kameran. Jag började titta efter ett alternativ och fastnade för ett Sigma 18-125 DC OS HSM som sedan dess har varit min favorit. Brännvidden passar mig utmärkt, bildstabiliseringen är suverän och objektivet känns betydligt roligare än mitt 18-55.
Nästa förbättring kommer att bli ett ljusstarkare tele för att ersätta 70-300:an.
Valet av objektiv har hos mig styrts av vad jag vill fotografera men jag har upptäckt att det krävs en hel del träning för att plocka ut det bästa ur det man har. Dyra/billiga objektiv tar inte per automatik bra/dåliga bilder, det är personen bakom spakarna som gör jobbet, så ut och träna
Detta är mina erfarenheter från mitt första ½ år med systemkamera
Hälsningar
Janne