ANNONS
Annons

Objektiv till Minolta

Produkter
(logga in för att koppla)

ClasH

Aktiv medlem
Har en Minolta 505si SUPER med ett Sigma 28-105 objektiv till som jag har haft sedan i våras.
Nu funderar jag på att köpa en lite kraftigare zoom och har kikat lite på "Minolta Objektiv AF 75-300/4,5-5,6 D"
(länk till ScandinavianPhotos sida)

Vad betyder siffrorna efter? Vad har det för praktisk betydeles när jag fotograferar?

Siffrorna står största bländare vid respektive ändläge på zoomen. Dvs 4.5 vid 75mm och 5.6 vid 300mm. Rent praktiskt så innebär att den släpper in mindre ljus vid 300mm än vid 75mm och därmed blir det längre slutartider.

Generellt sett så är det objektivet inte särskilt ljusstart men hyfsat prisvärt då ett bättre objektiv ligger på närmare 15000:-. Köpte ett sådant som första telezoom jag med. Då var jag nöjd, fast numera använder jag det knappt. Jag har höjt kraven på skärpa. För det är inte särskilt skarpt och har dessutom dålig kontrast. Men det är ju nästan tio år sedan jag köpte mitt så det kan ju hända att de blivit bättre.

Praktiskt sett så fungerar det inte att fotografera på frihand när det inte är sol ute annat än mitt på dagen. Så ett stativ är ett bra tillbehör.

Mvh
Maverick

Det indikerar största bländare på objektivet. Bländare 4.5 i 75mm läget och 5.6 i 300mm läget.
D anger objektivtypen. Inte riktigt hemma på detta men det är ett ett ordinärt budgetobjektiv, något sämre resultat än vad ditt 28-105 kan prestera men knappast synbart om du inte gör A4-A3 förstoringar.

Största bländaröppning anger hur mycket ljus objektivet kan ta emot, dvs att du kan kanske inte i vissa situationer ta bilden eftersom ljuset ger en slutartid som är mindre än rekommenderad för att få en skarp bild.

Reglen är att du bör ha samma slutartid som brännvidd. Så har du objektivet på 300mm så bör du ha 1/350 i slutartid och för att uppnå detta måste det bvefintliga ljuset finnas där. Eftersom bländaren reglerar ljusinsläppet så kanske inte bländare 5.6 ger tillräckligt ljusinsläpp. Då kompenserar kameran genom att sänka slutartiden (På P) och då får du en suddig bild i stället. detta gäller ju inte om du har kanmeran monterad på ett stativ.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar