Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Minolta SRT 101

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan. har hittat pappas gamla systemkamera (Minolta SRT 101)i garderoben, och tänkte därför ta den med mej när jag ska jobba och åka skidor i alperna i vinter.
Därför undrar jag:
1. Är det en lämplig kamera för en nybörjare, och fungerar den bra för att fotografera skidåkning och vyer över bergen? jag kan annars ta med mig en gammal Canon AV-1, också den från 70-talet ungefär... passar den bättre för en nybörjare kanske?
2. Skulle vilja köpa ett extra objektiv till Minoltan. jag har ett 200 objektiv plus ett vanligt litet som följde med kameran (30 tror jag). skulle vilja ha ett objektiv med lämplig zoom, 35-100 el ngt liknande. Är det lätt att få tag på det till en så gammal kamera, och i så fall vilka märken ska man satsa på och vad kan det kosta? Undrar även om Tokina (som 200 objektivet är)är ett bra märke?
...många frågor som någon kanske kan besvara...

Tack på förhand /Anders Lindén
 
SR-T 101 är en suverän kamera, inte bara för nybörjare. Det var min första kamera, och sett i backspegeln så förstår jag inte varför jag bytte.

Objektiven är väldigt billiga till den gamla Minoltafattningen så det finns egentligen inget skäl att köpa optik från andra tillverkare än Minolta själva.

Zoomar kan vara lite knepigare att hitta än fasta objektiv. Men varför inte köpa ett par fasta istället för en zoom? Äldre zoomar är ofta lite sisådär i kvaliteten, men de fasta objektiven ofta helt i klass med dagens.

Är ditt Tokina likadant som mitt 200/3.5 som ligger och skrotar sen minoltatiden? Mitt gav helt ok resultat.
 
ja, det är sådant objektiv jag har.
Skulle vilja ha ett zoom-objektiv för att det är lättare än att ta med sig tre olika i väskan upp på berget när jag ska fota. finns det inga nyare zoom-objektiv som passar på kameran?

Undrar också om det går att få tag på några instruktioner till just SRT 101 på nätet, och i så fall var? Till exempel olika slutarinställningar etc som passar i olika lägen...
 
Minoltas SRT-kameror är helt underbara. Har en SRT100X. Vet inte riktigt vad du menar med slutarinställningar för SRT, de är samma för alla kameror.

AV-1'an är också trevlig. Båda är nog nästan lika enkla att använda. AV-1'an har automatik där du väljer bländare och kameran slutartid. Minoltans nålsystem är iofs så enkelt att det jämnar nog ut sig. På Minoltan brukar jag ställa in en slutartid och sen justera med bländarringen. Då behöver man inte ta ögat från sökaren som på många andra kameror.
 
menade mer vilka slutartider och inställningar på bländaren som generellt är att föredra när man fotar skidåkning...

Märkte nyligen att när man ändrar slutartiderna så händer inget med den verkliga slutartiden, den blir samma för 1sek som för 1/1000.... Men inställningarna som man ser i sökaren där slutartiden visas, ändras, liksom "ljusgrejen med ringen"... Är kameran helt sönder, eller går det att fixa??
 
Jag säger som, Jim Heikkinen, SR-T 101 är en suverän kamera, inte bara för nybörjare!
En given klassiker!
Jag har tre modeller av i grunden samma kamera, SRT 303, SRT 101b och SRT 101, alla är i nyskick.
Till dessa endast original optik, Minolta Rokkor!
De har blivit servade regelbundet, fungerar alldeles utmärkt, kvicksilver batteriet (1,35volt) som skall användas original, är ju numera ur produktion, men det närmaste man kan komma i funktion idag, är silveroxid batteriet (1,5volt), med en liten justering av elktretsen för exponeringsmätaren, fungerar allt med den något högre spänningen.
Skillnaden är blygsam, bara 0,15volt, alltså inget som kan förstöra elkretsen.
I övrigt arbetar kameran helt utan batterier, mekanisk slutare m a o!
Har kameran legat stilla utan att slutaren har arbetat, bländar-lamellerna har legat stilla, då behövs en översyn av kameran.
Det gäller alla mekaniska kameror, även den dyraste Leican eller Contaxen!
Värt varje krona! Rätt servad fungerar kameran och objektiven i evigheter, nästan!
Köp endast original Minolta Rokkor objektiv, inte speciellt dyra, men ger super resultat!
Gå in för fasta objektiv, dvs en brännvidd, ingen zoom, zoomarna var vid den tiden, 1970-1990, inte i klass med dagens skarpa, dessutom var de gamla zoomarna ganska tunga oxå.
Ställer Du in på en sekund eller 1/1000 sek och tycker det låter lika om slutaren, troligen aktuellt för en service!
Vilken tid för att ta vid snabb skidåkning?
Knappast svårt, vid alla snabba förlopp, används tider från 1/500sek till 1/1000 sek!
Instruktionsbok?
Behövs det?
Exponeringsmätarens nål följer styrkan på det inkommade ljuset, genom optiken, högst upp ligger nålen vid relativt lite ljus, längst ner vid maximalt ljus, ögglan i sökaren skall förskjutas över nålen, rätt exponering, antingen genom ändring av tiden eller bländaren.
Så enkelt är det!
 
Gratulerar Anders!!!
Din kamera är förstklassig för ny-, gammal- och återbörjare!
Har haft min i över 30 år i öken, på snövidder, på hav och uppe i berg. Den har aldrig svikit mig! Var ute med den senast i går.
Har alltid sagt att den tar bättre bilder än jag; dvs. ev. fel på bilderna är min klantighet, inte kamerans.
Vad mer behöver man i denna värld?!
Apropå skidor; har stått i arktisk kyla med killar med 'moderna' kameror runt mig som har givit upp, pga batterier el. annat finlir.
Med Minoltan är det bara att ladda i ny film och köra! (Kom ihåg att ställa in filmkänsligheten!)

Ha en trevlig tur! (Inställning för skidor och snö: 1/500, 1/1000, samt vill du troligtvis överexponera för att snön inte ska bli mellangrå. Dvs, 'pinnen med bollen' ska vara lite grann ÖVER den rörliga tungan när du mäter mot snön.)
Mvh
/Gitte
PS. Kom ihåg att veva tillbaka filmen innan du öppnar kameran!
 
Ojojoj... Minolta SRT 101... den väcker en del minnen (suckar nostalgiskt). Det var min första kontakt med "systemkameravärlden" eftersom den (101 b) användes i det som kallades FVA - fritt valt arbete - när jag gick på högstadiet i början av 1980-talet. Jag minns känslan vid fotograferingen, den efterföljande framkallningen och kopieringen av de svartvita bilderna.

Och nu är jag ute efter en Canon 300D eller Nikon D70. Hmmm... har kamerorna utvecklats eller invecklats?
 
Det är bara att gratulera,den kameran kommer att överleva dig och dina efterkommande.Min var på sevice och det som behövdes göras efter alla dessa år var rengöring och fetta in på nytt,jag har haft i jobbet som frilans och nu som natur.Vårda den och den ger till baka.Om den alldrig har blivigt servad så kan det vara en idé det lönar sig.Grattis till en bra kamera
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.