Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till konsertfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mela88

Medlem
Hej alla!

Jag undrar om det är någon som vet något bra objektiv för konsertfoto?
Jag har ett Canon EF 50/18 II som jag tycker funkar jättebra. Men jag känner mig lite begränsad av det då jag bara lyckas få till bilder på en och en person.
Det här är ett exempel på hur bilderna ofta blir: http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=2245567

Går jag mycket längre ifrån bandet en sådär tycker jag att bilderna inte blir helt skarpa.

Så, är det någon som har något bra objektiv förslag för konsertfoto till min Canon 1000d? :)

Tack på förhand:)

Bilden är ju strålande.
Annars till din 1000D finns ju det berömda 17-55 f/2.8 IS, då får du vidvinkeln också.

Tack så mycket:)

Ja jag tycker att det blir fina bilder med mitt nuvarande objektiv men känner att ja skulle vilja få in lite mera "bandkänsla" i bilderna och inte bara en massa porträtt.

Så jag tycker att det objektiv du tipsade om ser ut att vara ett bra alternativ, det ger ju lite zoommöjligheter också!

Tack för svaret!

Jag är lite konfunderad att du tycker att bilder på lite längre håll blir oskarpa. Objektivets skärpa är ju inte sämre för att det är längre till motivet. Kolla om det är skakningsoskärpa eller att det inte är sätt fokuserat på dessa bilder.

Det skiljer lite drygt 1 bländarsteg mellan 50/1,8 och 17-55/2,8. Det gör ganska mycket i en mörk lokal. Ser att du har en 1000D, har för mig att bruset började bli störande om man går över ISO 800 med den.

Vill man ha ljusstarka objektiv så är det fast objektiv som gäller. Några prisvärda du kan titta på är Canons 35/2 o 28/1,8 o även Sigmas 30/1,4. Sigmas 20/1,8, 24/1,8 o 28/1,4 har jag ingen erfarenhet av så de kan jag inte uttala mig om.

Ett alternativ om du är mycket intresserad av konsertfoto är att titta på en begagnad 5D. Med en fullformatskamera tjänar man ca ett bländarsteg för att sensorn är större.

Men innan vi svävar ut för mycket så behöver vi veta hur mycket får kalaset kosta?

Ok, då ska ja kolla det:)

Ja, ISO 800 använder jag bara i nödfall, jag tycker bilderna blir alldeles för brusiga annars.

Jag tycker att det är väldigt kul med konsertfoto, men det känns som att 5D är för bra för en glad amatör som mig :p
Är det 5D eller 5D mark II som du pratar om?

Jag hade tänkt mig 6000-7000 begagnat. Jag vet inte hur mycket pengar det är värt att lägga ut på objektivet med tanke på den kamera jag har nu?

Ok, då ska ja kolla det:)

Ja, ISO 800 använder jag bara i nödfall, jag tycker bilderna blir alldeles för brusiga annars.

Jag tycker att det är väldigt kul med konsertfoto, men det känns som att 5D är för bra för en glad amatör som mig :p
Är det 5D eller 5D mark II som du pratar om?

Jag hade tänkt mig 6000-7000 begagnat. Jag vet inte hur mycket pengar det är värt att lägga ut på objektivet med tanke på den kamera jag har nu?

Bra kvalitet på objektivet e aldrig fel.Så länge du håller dig till EF- fattning pasar det till en fullformatare.jag hade nog tittat på en 24-70 / 2,8 glugg på beg-marknaden

sigma 20mm F1.8 EX DG ASP RF kunde lösa ditt problem. då ligger det på 32mm meddin sensor och du är close enough klassiska 35 mm. kan inte gå fel med det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar