Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till konsertfoto.

Produkter
(logga in för att koppla)

Juciebox

Avslutat medlemskap
Hej där!

Tänkte utveckla mitt fotointresse genom att köpa en systemkamera. Har kollat mycket på den här kameran och tror att den kan passa mig och mina kunskaper. (Cannon EOS 1000D)

http://shop.onoff.com/ProductSheet.aspx?prd=1268007

Jag tänkte fota på en del konserter och funderar på att köpa ett objektiv till för att uppnå bättre resultat. Vad finns det för prisvärda objektiv som kan passa mig? Vad ska man tänka på vid konsertfoto? Jag har ingen stor budget så gärna så billigt som möjligt.

Såg att man på onoff kunde köpa med ett zoom-objektiv till paketpris.

http://shop.onoff.com/ProductSheet.a...&popup=1359816 Något att ha?

Jag får upp ett Tamron 70-300 om jag klickar på länken. Stämmer det att det är dert objektivet du menar? Isf är det ganska ljussvagt och inte så jättelämpat för konserter. På konserter som är utomhus i dags-/kvällsljus eller om det är väldigt starkt artificiellt kan det funka, men du lär stöta på problem att få tillräckligt korta slutartider.
Jag vet inte hur nära du kommer att komma, men kommer du nära så är AF 50/1.8 ett ljusstarkt och bra objektiv för en ganska liten peng. Du har även EF 100/2 och EF 85/1.8 som funkar på något längre avstånd, men som är en hel del dyrare. Man kan ju eventuellt kolla på begagnat för att pressa priserna lite.

Det hela är, som sagt, lite avhängt hur nära du kommer.

Hej där!

Tänkte utveckla mitt fotointresse genom att köpa en systemkamera. Har kollat mycket på den här kameran och tror att den kan passa mig och mina kunskaper. (Cannon EOS 1000D)

http://shop.onoff.com/ProductSheet.aspx?prd=1268007

Jag tänkte fota på en del konserter och funderar på att köpa ett objektiv till för att uppnå bättre resultat. Vad finns det för prisvärda objektiv som kan passa mig? Vad ska man tänka på vid konsertfoto? Jag har ingen stor budget så gärna så billigt som möjligt.

Såg att man på onoff kunde köpa med ett zoom-objektiv till paketpris.

http://shop.onoff.com/ProductSheet.a...&popup=1359816 Något att ha?

Ett objektiv man vill ha när man fotar konserter är väl ett ljusstarkt objektiv, och då rekommenderas Canon 50mm F1,8. Går för ca tusenlappen.

Det du länkade är absolut inget att ha. Inte ens som budgetvariant.

Ett objektiv man vill ha när man fotar konserter är väl ett ljusstarkt objektiv, och då rekommenderas Canon 50mm F1,8. Går för ca tusenlappen.

Det du länkade är absolut inget att ha. Inte ens som budgetvariant.

Okej tack då vet jag! Har hört många som tipsar om Canon 50mm F1,8 så just nu lutar det väl åt de.

Vad tror du om själva kameran i övrigt? Har hört att den är en amatörkamera och ren skit men också att den inte alls skiljer sig mycket från 400 & 450D och är en mycket bra kamera.

Ska man köpa billig kamera och dyra objektiv eller dyr kamera billiga objektiv för att uppnå bästa resultat? Som sagt jag är nybörjare med en liten budget så kommer inte kunna lägga så extrema summor på en kamera.

Okej tack då vet jag! Har hört många som tipsar om Canon 50mm F1,8 så just nu lutar det väl åt de.

Vad tror du om själva kameran i övrigt? Har hört att den är en amatörkamera och ren skit men också att den inte alls skiljer sig mycket från 400 & 450D och är en mycket bra kamera.

Ska man köpa billig kamera och dyra objektiv eller dyr kamera billiga objektiv för att uppnå bästa resultat? Som sagt jag är nybörjare med en liten budget så kommer inte kunna lägga så extrema summor på en kamera.

Dyr kamera billig optik funkar utmärkt om du går upp på fullformatkameror typ Canon 5D mark2 eller Nikon D700. Annars är billig kamera och dyr/ljusstark/bra optik ett smartare val tycker jag.

50/1,8 är ett utmärkt val för konsertfoto, den höga ljusstyrkan behövs verkligen. Ett annat alternativ är 85/1,8. Har man en kamera som klarar höga iso utmärkt är en zoom med fast ljusstyrka f/2,8 ett bra val, gärna då en som är gjord för fullformat då de har ett lämpligare zoomomfång för just konserter (typ 28-75mm, inte 18-50mm eller nåt i den stilen).

Eftersom pengar var ett problem tycker jag att du skall köra på 1000D och 50mm 1,8:an. Du kommer bli överraskad hur fina bilder du kommer ta med den kombinationen. Ha själv kört med Nikon d60 och sigmas 30mm 1,4 och det är också en grym kombination.

Säger det som många andra här sagt tidigare. Satsa på objektiv, de följer alltid med, kamerahus byts ut!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto