Annons

Objektiv till konsertfotande

Produkter
(logga in för att koppla)

Hyndis

Ny medlem
Hej!
Jag undrar om nån vet något prisvärt och bra objektiv som passar konsertfotande bra? Har en Canon EOS 350D.
Och är jag verkligen i behov av en extern blixt om jag skall fota på såna evengemang? Nu tänker jag på om man står längst fram i pressdiket, så utgå gärna från detta vid val av objektiv.
Jag kan inte mycket av denna typ av fotografering så kom gärna med tips på objektiv och om så måste, även blixtar.

Tack!
/Mange

Står du längst fram kan jag tänka mig att du behöver brännvidd från omkring 17 och upp till 50-70. Där finns det många objektiv att välja mellan. Jag har endast erfarenhet av Canon 17-85 IS och det är ganska bra men om du köper det nytt är det inte prisvärt. Jag skulle kunna tänka mig att du behöver blixt för dina bilder kommer bli tagna snett underifrån och det kommer förmodligen (beroende på scenljussättningen) bli motljus. Blixten kommer då användas som upplättnadsblixt. Om du synkar med andra ridån kan du få effektfulla ljuseftersläpningar om du sätter tiden på ½ sekund t.ex.

Tack för svaret.
Tror du det blir bra om jag använder objektivet som kom till kameran, och bara köper till en blixt istället? Eller är det bra med ett lite bättre objektiv än så? Objektivet jag har nu är "Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II".

Jag vet ju inte vad du har för krav men det där kitobjektivet har inte fått bra omdömen. Men ser man till priset så förstår man att det inte kan prestera mer, det kostar ju 4-500 kr begagnat och är förmodligen ganska svårsålt.
Det viktiga för dig är att prova. Om du blir nöjd med dina bilder så är det ju tillräckligt bra. Sedan är det omöjligt för mig att säga om det blir bättre med 18-55 och blixt än t.ex. 17-55 IS utan blixt eftersom jag inte vet hur ljuset är.
Ang. blixt, jag har en Canon 430 EX och den kan jag rekommendera till din kamera.

Blixt förtar nog mest stämningen vid en konsert. Man vill ju ha med det befintliga ljuset på scen, och dessutom stör en blixt rätt mycket om det är en mindre spelning.
Ljusstyrka är bättre då, men vilken brännvidd du behöver beror på vilket avstånd du kommer stå på i förhållande till scenens storlek, och vilken typ av bilder du vill ta. Vill du ta porträttmässiga bilder eller vill du ha med hela scenen med allt som händer? Dessvärre är det svårt att pricka in allt detta med ett och samma ljusstarka objektiv. Lösningen kan ju vara ett par fasta objektiv, eller nån zoom med bildstabilisering. Men det kostar.

Ingen blixt!!

Du ska absolut inte använda blixt! Dels så är det så att det allt som offtast förbjudet att använda blix i fotodiket, dels tar de bort väldigt mycke av efekten i bilden, bilderna blir platta å tråkiga för de mesta.

jag skulle rekomendera canons 24-70 2,8 alt sigman 24-70
om du inte vill ha en fast glugg! där räcker canons 50mm 1,8 väldigt bra! å den är väl mest prisvärd...

//Micke

Tack för alla svar och framförallt tips.
Blev ett Tamron 28-75, väldigt nöjd med det nu när jag testat det lite, får se hur det är på konsert, verkar ljusstarkt och bra iaf.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar