Annons

Objektiv till K20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Adam M

Medlem
Hej,
Jag letar efter 2 st objektiv till min K20D.

1.Jag vill ha ett bra objektiv för actionbilder, ska fungera bra inomhus och utomhus.

2. Ett bra macro objectiv.

Har ni förslag på vad man ska ha? =)

Nä det bra att ha en fast 50mm också så man kan ta bilder själv om det e väldigt mörkt, bra att ta gruppbilder osv. med
Titta på pentax egna, mycket prisvärda och otroligt skarpa, om dett blir för dyrt, hitta manuella begagnade objektiv :) Bländare 1.9 och mindre (större)

Pentax egna SMC-D FA 100/2.8 Macro är också ett bra alternativ och som Mads säger en SMC-FA 50/1.4 bör man ha med i väskan.

Till din K20D har du DA18-55 antar jag, så börja med den och använd bara tex 18, 28 och 55mm ett tag. Då kan du se lite vad du vill ha, tex om omfånget på din zoom är ok kan du köpa Pentax DA16-50/2,8 för dina "actionbilder" osv.

madsochmarja skrev:
Nä det bra att ha en fast 50mm också så man kan ta bilder själv om det e väldigt mörkt, bra att ta gruppbilder osv. med
Titta på pentax egna, mycket prisvärda och otroligt skarpa, om dett blir för dyrt, hitta manuella begagnade objektiv :) Bländare 1.9 och mindre (större)

Här finns det gott om MF objektiv med Pentax K:
http://www.l-foto.se/

Älskar mina manuella gluggar, tog ett tag att lära sig att få det helt rätt, men vilken belöning :)

Köp et Chinon 50 1.9 Skarpt som bara den och superbilligt, du hittar säkkert ett på en loppis någonstans.

Chinon?

Menar du att det funkar att använda Chinon gluggar på Penax K10D & K20D? Alla Chinon?
Några speciella som i bra skick är bra nog för K20:an?

mvh
Lena

yepp Chinon kör med Pentax k fatning. Bara komm ihåg att gå in i spec. inställningar och tillåt bländarring :) E så glad för mitt Chinon 50 1.9, finns exempel på porträttbilder som e tagna med det på min profilsida :)

Ser fina ut ja...

...ska botanisera i vad som finns. Samma teknik som med macrobälgen. Allt manuellt, lite testande men bara resultat, kul.

mvh
Lena

Fick precis hem min adapter till m42, jag hade ett m42 mamayia liggande hemma, men tyvärr passar dett ändå inte, olika längder på fattningen :-(

Är du säker på att det var en Pentax?

Köpte en adapter på Tradera som inte passade, varken min K100D eller mina gamla ME hus trots att säljaren sa att det var en K-adapter.

Köpet fick gå tillbaka.

Bajonetten passade men gick inte att vrida runt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar