Annons

Objektiv till *istDL

Produkter
(logga in för att koppla)

dario99

Avslutat medlemskap
Jag har nyligen köpt en *istDL med medföljande 18-55 objektiv.

Nu går jag och funderar på att köpa lite fler objektiv, främst för att kunna göra bättre inomhusbilder utan blixt men även porträtt.

Någon som har lite tips på bra objektiv, dels för dessa ändamål, men också tips på andra bra objektiv och tillbehör.

Har du en *istDL, vad har du köpt för tillbehör? Annan blixt? Andra objektiv?

Pentax smc-fa 50mm 1:1.4 skulle vara mitt första val. Kostar drygt 2000 och levererar riktigt bra bilder.

FA 50/1.4 snabb och utmärkt för porträtt, nästan ett måste ;) FA 35/2.0 är en annan mycket prisvärd lins. För den som har råd finns de legendariska FA 31/1.8 och 77/1.8 och de nya pankaksgluggarna 21, 40 &70. En snabbare normalzoom gillas av många tex Sigmas 18-50/2.8 eller Tamron 28-75/2.8. Blixt FGZ 540 eller 360 alt Sigmas 500 DG Super eller lågprisalternativ Sigma 500 ST.

På min DL sitter ...

... oftast ett F 50mm 1.7 som porträttobjektiv men sällan för andra typer av inomhusbilder då det är på tok för snävt. Då är FA 35mm 2.0 mer funktionellt.

Om budgeten bara tillåter ett av ovanstående skulle jag först skaffa FA 35mm då det är en mer användbar brännvidd. Jag har haft det som standardglugg sedan jag köpte det för någon månad sedan. Sedan räknas just det objektivet som jag uppfattat det till ett av Pentax allra bästa fasta gluggar.

Några exempel:
FA 35mm 2.0
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/823279.htm

F 50mm 1.7:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/843380.htm

/Jimmy

Har i o f s en K100D men har haft en DL.
Har kört SMC-M 50/1.4, 50/1.7, 85/2.0 men även 28/2.8. På en DL med 1.5x crop så blir en 50mm lite för lång inomhus tycker jag men funkar utmärkt till porträtt. FA 50/1.4 är ju ett utmärkt objektiv till just porträtt. Man annars tycker jag att ett 28 mm fungerar utmärkt.

Själv skall jag investera i ett Tamron 28-75/2.8 som ersättning för mitt 18-55 kit-objektiv.

Jag kör med Sigma 24-135 1:2,8-4,5 till det mesta innomhus. Räcker ljuset så kör jag manuellt med bländare 1:4,5 på hela registret så att inte exponeringen ändras när man zoomar. Sigman finns för 150$ hos Cameta på E-bay. Det som skrivs om den i produktrecensionerna stämmer väl med mina erfarenheter. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3884

När ljuset inte räcker eller när jag har tid och utrymme så använder jag Pentax SMC-F 50 1,7
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10237
Man skulle kunna tro att den är lättare att använda än Sigman när det är lite skumt, men kameran har svårt att hitta focus med den, blir väl för kort skärpedjup antar jag. Ett objektiv man bör ha tid på sig att anända enligt min erfarenhet.
Hittils har jag sett få 1,7:eek:r till salu, men när de sälj brukar vara betydligt billigare än 1,4.

De här objektiven har inte kostat mig en förmögenhet, faktiskt än en ny Pentax SMC FA 50 1,4 (köpte sigman medans den kostade 99$)

Hej,

Planerar att beställa ett 24-135 Sigma på Cameta (ebay). De skriver att de inte sätter "gift" på paktet utan "ebay purchase". Gick ditt genom tullen eller fick du betala tull?

dario99 skrev:
Hej,

Planerar att beställa ett 24-135 Sigma på Cameta (ebay). De skriver att de inte sätter "gift" på paktet utan "ebay purchase". Gick ditt genom tullen eller fick du betala tull?
Kan inte kommentera ebay, men alla gånger jag handlat i USA har jag åkt på tull, och administrationsavgift. Har för mig tullen är på runt 7% och admin avgiften tror jag låg på 250-300 kronor.

Jag köpte mitt 24-135 hos Cameta (medans det fortfarande kostade 99$) och fick tulla för det. Men det blev ju väldigt billigt ändå.

Tips om Cameta: om du funderar på en converter så kolla om de har sigmas 1,4x kvar, den brukar de vara väldigt billig på. När jag beställde Sigmas 24-135 och deras 1,4x converter i sommras så betalade jag totalt strax över 2000 spänn inkl moms och tull.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar