Annons

Objektiv till EOS 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

hallonbåt

Medlem
Hej!

I våras uppgraderade jag mig och köpte en Canon EOS 550D med 18-55mm objektiv. Är väldigt nöjd med kameran och känner att jag vill köpa mig ett till objektiv.

Jag är inne på Canon EF-S 60 mm F2.8 Macro eftersom jag tar mycket porträtt bilder men även skull vilja börja fota lite mer macro. Om jag köper objektivet skulle jag som sagt kunna använda det till mer än bara macro, men det är ju inte så stor skillnad på 55 och 60mm (jag är även medveten om 1.6x förstoringen)

Men nu undrar jag lite om vad ni tycker om det objektivet samt om ni har några andra förslag på liknande objektiv (helst fast brännvid och i någorlunda samma prisklass)? Problemet är det att jag inte vill lägga för mycket pengar på ett "bara" macro objektiv (som student har man inte alla pengar i världen) eftersom jag helst fotar människor eller djur, dock skulle jag vilja komma det där lilla steget närmare och få skarpare bilder, saker som jag inte tycker att mitt 18-55mm objektiv kan ge mig i dagsläget.

Hälsningar hallonbåten :)

Om du köper ett något längre makro, säg Tokina 100/2.8, får du fler funktioner. 60mm är ju ruskigt nära de 55 du redan har.

Per.

Jag håller med, satsa på ett makro med lite längre brännvidd - det tillför mer i ditt fall med tanke på det du redan har.

Håller med Emmel. Gillar du porträtt/djur och har begränsad budget köp ett 50mm/1.8. Ruskigt mycket valuta för pengarna (800-900 kr) och bra mycket skarpare än det du har. Du kanske tom har råd med ett macro också.

Jag röstar ändå på EF-S 60/2.8, låter som bästa kompromissen.
Funkar bra för både porträtt och makro, 100mm blir lite långt för porträtt kanske.
Knivskarpt redan på f/2.8 och mycket skarpare än 18-55 på 55mm f/5.6.
Lika skarpt som EF 50/1.4 på f/2.8 till f/8.
Snabb och tyst USM autofokus.

Om 100mm skulle jag nog välja EF 100/2.8L IS trots att den är lite dyrare, man får ändå vad man betalar för.

Tokina 100 må va skarpt, men med seg AF och avsaknad av IF (=objektivet växer) är det inte lika roligt att använda. Det extra arbetsavstånd som brännvidden ger äts upp av objektivet. http://www.photozone.de/canon-eos/270-tokina-af-100mm-f28-at-x-pro-d-macro-canon-review--test-report

Bilagor

• Tok100.jpg
    Tok100.jpg
    30.4 KB · Visningar: 283
Tack för alla tips och kommentarer :)

Jo, det är ju det ätt jag är lite rädd om jag köper 100mm objektiv, det blir väl som ett 160mm objektiv på min kamera och det känns som om man kommer lite väl nära och skulle inte kunna använda den till så mycket mer än macro? Och 60mm blir ju teoretiskt 96mm på min kamera vilket nästan är 100mm.

Jag har länge velat ha ett 50mm, så tanken att köpa EF 50/1,8 II har snurrat runt i mitt huvud ett bra tag. Dock blir det ju inte en 50mm på min kamera utan 80mm? Så borde jag gå ner ännu mera i brännvid för att få "50mm" på min kamera, om jag skulle vilja ha 50. Förstår ni problemet jag försöker syfta på?

Eller hur ska jag tänka med hela den där "förstorings faktorn" ?

Beslutsångest på högsta nivå!

Eller hur ska jag tänka med hela den där "förstorings faktorn" ?

Skit i faktorn. Du har ju ett 18-55mm objektiv. Ställ det på 55mm och du ser vad du ser, med ett fast 50/1.8 eller 60/2.8 ser du nästan exakt samma sak. Ett par mm hit eller dit gör ingen skillnad.

Vill du veta hur 100mm se ut? Ställ din zoom på 50mm, vrid kameran på högkant och beskär bilden på halva höjden, då har du utsnittet motsvarande 100mm (i liggande format). Dela bilden på mitten en gång till och du har 200mm utsnitt.

Vill du veta hur 35mm ser ut, ställ zoomen på 35mm. Osv.

Det är alltså ingen skillnad på brännvidd i mm / utsnitt, oavsett om objektivet heter EF eller EF-S. Om du nu mot förmodan trodde det.

Prova. Här finns ju massor med folk som har massor med prylar. Vet inte var du bor, men chansen är ju god att det finns någon i närheten som kan släppa till för ett enkelt test. Åtminstone en stund.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar