Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Caleyndar

Medlem
Jag är i köpartagen efter en 400D men är inte säker på vilka objektiv jag bör köpa. Jag har hittat ett trevligt paket med ett 18-55 objektiv samt ett Sigma 70-300 objektiv vilket skulle passa mina syften. Problemet är att jag läst i en del fototidnignar att 18-55 objektivet inte ger så bra bilder, att bilderna blir mjuka i kanterna på motivet. Jag känner att om jag ska lägga ut mycket pengar (för mig) så vill jag ha perfekt skärpa i bilderna (förutom de delar jag påverkar själv förståss). Hur kan ni råda mig? Är det någon som har 18-55 objektivet som följer med kameran som tycker det är bra/dåligt mm? HJÄLP!

Sök. De felsta säger att Canons kitoptik är "skit", men det beror såklart på hur stora krav man har. Har du aldrig fotat med systemkamera förr så är det möjligt att 18-55 upplevs som helt okej.

Albwah skrev:
Sök. De felsta säger att Canons kitoptik är "skit", men det beror såklart på hur stora krav man har. Har du aldrig fotat med systemkamera förr så är det möjligt att 18-55 upplevs som helt okej.

Till den kameran anser jag att du bör satsa en bra slant på objektiv(et). Den är värd att ha bra optik. Köp så bra du har råd med. Kitoptiken duger att lära sig på, men inte mer. Ger långt ifrån kameran rättvisa.

janolof skrev:
Objektivet (18-55 alltså) har sämre rykte än det är värt! Det är inget skit-objektiv.

Ett par bildexempel:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=427829&target=_blank
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=425786&target=_blank

Var inget fel på dessa bilder, men man ska veta att alla har inte samma tur att få så bra bilder. De dubbel kollar inte varje som lämnar fabriken. Var nöjd om du får så bra bilder, men betänk då vad bättre optik skulle göra.

Rogerber skrev:
Till den kameran anser jag att du bör satsa en bra slant på objektiv(et). Den är värd att ha bra optik. Köp så bra du har råd med. Kitoptiken duger att lära sig på, men inte mer. Ger långt ifrån kameran rättvisa.

Men om syftet är att hålla ner kostnaden, tycker jag att kitoptiken duger bra. I ett paket som det ovanstående är det inte många kronor man lägger på 18-55:an. Pengar som man har igen senare, när man blivit mer klar över vad man behöver/vill ha.

Jag kanske borde börja med kitoptiken. Det är nog som ni säger att när jag vet bättre vad jag vill ha så kan jag lägga en större slant på bra optik senare. Fördelen med att köpa kittet är att det även följer med minneskort, UV-filter och väska. Om jag skulle köpa allt detta separat med en bättre optik så skulle jag troligtvis bli ruinerad.

Det är ett paket som Cyberphoto satt ihop. Innehåller väska, 2 GB minne, UV-filter samt de två objektiven. Jag tyckte det var en rätt bra sammansättning till att börja med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar