Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till EOS 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hellgren

Avslutat medlemskap
Nybörjare på det här med foto, och jag hade tänkt att köpa en Canon EOS 300D senare i vår! Det jag undrar är om man kan ta vanliga närbilder med de objektivet som följer med?

Har nämligen en äldre analog EOS kamera med standard objektiv, och det blir bara suddigt när man försöker fota nära med de. Man måste vara minst 50cm ifrån.

Närgränserna på objektiv brukar ju inte stå där man köper dem på internet...

Tack på förhand, Johan

Närgränsen varierar mellan olika objektiv. Vill du komma riktigt nära, så skall du använda makro-objektiv. Läs artikeln på första sidan om makrofoto.

Prova närbildslins!

Jag har själv lyckats komma nära med bra resultat med en närbildslins. En sådan flyttar närgränsen och låter dig komma riktigt nära. Sätter du dessutom närbildslinsen på en telezoom så har du ett mindre mikroskop. Dock skall sägas att kvalitén blir rätt dålig vid höga förstoringsgrader. Med ett pris på ca 2-600kr beroende på kvalitet, märke och var du köper den så är det ju bara att prova. Gillar du resultatet så är det bra, gör du det inte så är det ju inte sån stor förlust, något som inte riktigt kan sägas om att investera i ett nytt mackroobjektiv.

När det gäller 300D så bör du känna till att en del objektiv från tredjepartstillverkare inte fungerar med 300D. Hade själv två st sigma objektiv som jag använt till EOS30 som inte gick att använda på 300D.

Lycka till!

/Mvh Fredrik ..

Re: Prova närbildslins!

Fredrik Waara skrev:
När det gäller 300D så bör du känna till att en del objektiv från tredjepartstillverkare inte fungerar med 300D. Hade själv två st sigma objektiv som jag använt till EOS30 som inte gick att använda på 300D.

Nu har jag inga sigmor själv (har dock funderat på att skaffa ett) men såvitt jag har förstått det så ska det gå att lämna in sina gamla sigma-objektiv (om det är sådana som inte funkar på 300D) och få dem "upchippade" så att de funkar.

Eller?

Vill tacka för alla svar, har nu köpt en EOS 300D med det medföljande objektivet! Gick att få bra bilder med de! Haft lite problem med ljus och sådant bara...

Bara för referensens skull så är det medföljande objektivet (om man väljer Canons egna paket med objektiv och kamera) märkt med en närgräns på 28 cm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar