Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv till en d60

Produkter
(logga in för att koppla)

arbetaren

Medlem
Köpte ett d60 hus för 7999:- nytt. Till detta köpte jag Canon Objektiv EF-S 15-85mm f/3,5-5,6 IS USM frågan är nu vad vilken blixt & objektiv bör man som amatör ha ligga i väskan ? Ska ta bilder på familjen,dop,mm Tack för tips & förslag

Jag antar att du menar Canon 60D. Det är ett bra objektiv du har, så jag tycker att du ska köra med det ett tag tills du vet vad du saknar. Det ger ju rätt bra vidvinkel, måttligt tele och allt där emellan. Dock kan en bra extern blixt vara en utmärkt investering direkt i början, speciellt om man vill klara sig inomhus och få till bra bilder. Det är svårt med bara den inbyggda blixten som man bara kan skjuta rakt på och ger platt ljus och röda ögon. Jag kan inte Canon så bra men jag tror att deras 430EX II skulle bli utmärkt, alternativt storebrodern 580EX II men den är kanske lite väl stor och klumpig.

Troligtvis kommer du att vilja komplettera med diverse objektiv, men eftersom du nämner dop så tror jag en 28/1,8 eller 50/1,8 ligger närmast till hands. Dessa har en flera gånger bättre ljusstyrkan vilket är mycket bra att ha de gånger man inte kan eller vill använda blixt. Det är svårt att säga vad som är viktigast för dig men jag tror att du har mer behov av blixten. Är det dåligt med ljus behövs ofta väldigt högt iso trots ljusstarkt objektiv, och det är inte lätt att då få till skarpa och bra bilder om man inte har en blixt till hands. En blixt ger också helt andra möjligheter att ställa in ett stort skärpedjup, något som man gärna vill ha om man vill att flera personer ska vara skarpa på bild. Väljer man att inte använda blixt blir man lätt tvungen att köra f/1,8 vilket innebär att man så måste välja vem som ska vara skarp då skärpedjupet blir så kort. Rätt använd så syns det knappt att man använt blixt, men det kräver lite kunskap och träning för att lära sig hantera en blixt och balansera blixtljuset med exponeringen av bakgrunden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar